ב"ה שלום הרב,
במסגרת לימודי רפואה, אנו מבצעים ניתוחי גופה ביהודי.
לניתוחים אלו, לצורך הלימודים, קיבלתי היתר מהרב אבינר. למיטב ידיעתי אסור ליהודי לתרום את גופו למדע, משום הלנת, הנאת וביזוי המת.
רציתי לשאול:
א) לימודי הרפואה הינם לצורך פיקוח נפש הדוחה את האיסורים הללו, ועל כך מסתמך ההיתר. אם כך, מדוע אסור ליהודי לתרום את גופו למדע מאותה סיבה ולצורך פיקוח נפש?
ב) מאחר והתרומה נעשתה באיסור, האם אין שותפות לעבירה בכך שאני מנתח אותו?
ושאלה אחרונה בנושא: האם מותר – לא כעבודה ח"ו, אלא לצורך לימוד מעמיק יותר והדרכת הסטודנטים לרפואה הבאים – לשמש כמדריך בניתוחים אלו?
א. על השיטות השונות בין הפוסקים ניתן ללמוד בספרים החשובים לב אברהם ונשמת אברהם. ספרים אלו מובאות גם הדעות המתירות הסתכלות בניתוח, למשל דעת שו"ת חלקת יעקב ח"א סי' פד, ושו"ת הר צבי יו"ד סי' רעח. בספר לב אברהם קל למצוא את הדיון בעזרת תוכן הפרקים. בנשמת אברהם הדיון מובא בכרך ב (יורה דעה) סי' שמט.
ב. למקורות שצוינו למעלה יש להוסיף את הערך המקיף ניתוח המת באינציקלופדיה ההלכתית רפואית של הרב פרופ' אברהם שטינברג (הוצאת מכון שלזינגר, המרכז הרפואי שערי צדק, ירושלים) על שלל מקורותיו. כרך רביעי, ערך 'ניתוח המת' עמ' 528 – 599 .
הרב אבינר פסק לך על פי אחת הדעות שבפוסקים. לכן, מן הראוי שתשאל את הרב אבינר שליט"א את השאלות הללו, כדי לברר את התשובות לשיטתו.
אני לאחר לידה כ – 8 חודשים. מניקה כמעט מלא. הגלולה של ההנקה גורמת לכתמים ודימומים. כמעט ולא מצליחה לטבול במקווה. א. האם השימוש בנרות
אני בהריון ולפני עשרה ימים בדק אותי הרופא וקבע שיש פתיחה של 4 ס"מ. האחות בבי"ח אמרה לי שאני נידה, ולכן התחלתי לספור 5 ימים,
לכב' צוות המכון שלום רב שמי מ' א' ,אנחנו נשואים טריים יחסית, לפני כשנה אישתי היתה בהריון בתקופה זו של השנה ולצערי עברנו הפלה כשבוע
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.