ב"ה שלום הרב,
במסגרת לימודי רפואה, אנו מבצעים ניתוחי גופה ביהודי.
לניתוחים אלו, לצורך הלימודים, קיבלתי היתר מהרב אבינר. למיטב ידיעתי אסור ליהודי לתרום את גופו למדע, משום הלנת, הנאת וביזוי המת.
רציתי לשאול:
א) לימודי הרפואה הינם לצורך פיקוח נפש הדוחה את האיסורים הללו, ועל כך מסתמך ההיתר. אם כך, מדוע אסור ליהודי לתרום את גופו למדע מאותה סיבה ולצורך פיקוח נפש?
ב) מאחר והתרומה נעשתה באיסור, האם אין שותפות לעבירה בכך שאני מנתח אותו?
ושאלה אחרונה בנושא: האם מותר – לא כעבודה ח"ו, אלא לצורך לימוד מעמיק יותר והדרכת הסטודנטים לרפואה הבאים – לשמש כמדריך בניתוחים אלו?
א. על השיטות השונות בין הפוסקים ניתן ללמוד בספרים החשובים לב אברהם ונשמת אברהם. ספרים אלו מובאות גם הדעות המתירות הסתכלות בניתוח, למשל דעת שו"ת חלקת יעקב ח"א סי' פד, ושו"ת הר צבי יו"ד סי' רעח. בספר לב אברהם קל למצוא את הדיון בעזרת תוכן הפרקים. בנשמת אברהם הדיון מובא בכרך ב (יורה דעה) סי' שמט.
ב. למקורות שצוינו למעלה יש להוסיף את הערך המקיף ניתוח המת באינציקלופדיה ההלכתית רפואית של הרב פרופ' אברהם שטינברג (הוצאת מכון שלזינגר, המרכז הרפואי שערי צדק, ירושלים) על שלל מקורותיו. כרך רביעי, ערך 'ניתוח המת' עמ' 528 – 599 .
הרב אבינר פסק לך על פי אחת הדעות שבפוסקים. לכן, מן הראוי שתשאל את הרב אבינר שליט"א את השאלות הללו, כדי לברר את התשובות לשיטתו.
שלום הרב, שמחתי לראותך ולשמוע אותך בכנס הפורום זוטא אתמול בכנס פוע"האם הבנתי נכון בעקבות התקנת מירנה המצע שנמצא ברחם באותו זמן מידלדל והולך לאט
חולה בגאוט [שיגדון] מכיר את המחלה על בורייה. נזהר במאכלים מידי פעם מרגיש באתחלה של כאבים בבוהן ימין ולוקח ארקןקסיה ועובר את ההתקף בשלום. בתשעה