ניתוח "שרוול"

שתפו:

23 במרץ 2012

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

לרד"ר הלפרין שלום רב.
אני פונה ישירות ולא דרך הפורום הן מצד צנעת הפרט והן מצד שחשובה לי דווקא דעת כב'.
לאחר בירורים רבים וניסיונות רבים החלטתי שבריאותית עלי לעבור ניתוח "שרוול". [עצם העובדה שקופת החולים נוטלת על עצמה את מלא העלות מורה כי יש בכך תועלת גדולה]. על פי הבנתי, יש בכך גם צד של פיקו"נ, בהנחה שהשמנה חולנית בצירוף ל.ד. וכולסטרול גבוה הינן צירוף שעלול להיות קטלני, ואחוז הנפגעים מכך גבוה פי כמה מאחוז הנפגעים מעצם הניתוח. על פי הבדיקות השונות והרבות שעברתי אני מועמד טוב מאוד להצלחה בניתוח כזה.
בהנחה שהנחותי נכונות [וכמובן שניתן לחלוק עליהן] רציתי לשאול מס' שאלות-
1. אני כהן- מה דין חלק הקיבה אותו מוציאים בניתוח כזה לעניין טומאה?
2. בנוסף לכך- אני אמור להיות מנותח בתל השומר- מה הסיכוי/סיכון לטומאה באופן כללי שם?
3. במידה ויש בעיה עם טומאה- אם זה בגלל ביה"ח- האם עלי ללכת לבי"ח אחר כדוגמת שערי צדק/לאניאדו/מעייני הישועה- כאשר חיכיתי זמן רב לרופאה מסויימת שמנתחת דווקא שם [ד"ר אניה פייגין]?
4. במידה ובכל מקרה עקב הוצאת הקיבה אכנס למצב של טומאה- האם מותר לי לעבור את הניתוח- כלומר- האם ההנחה שלי שיש בכך משום חשש פיקו"נ נכונה ותקיפה לעניין זה?
5. הניתוח נקבע לי"ט אדר, זאת לאחר דחייה מתסכלת ולאחר שטרחתי מאוד במאמץ גדול על ההכנות הגופניות [דיאטת חלבונים 4 שבועות] – מה שאומר שכך לא אוכל לקיים מצוות אכילת מצה בפסח כהלכתה השנה. האם חלה עלי חובה לדחות את הניתוח- מה שיחייב אותי לעשות את כל ההכנות מחדש כולל הצד הנפשי על מנת שאוכל מצה בשנה הזאת ובשנה הבאה, או כשם שיורדין בספינה יותר מ-3 ימים קודם השבת, ולדבר מצווה אף קרוב יותר- למרות שיתבטל עונג שבת/יהיה חילול שבת וכו' [כל ראשון ושיטתו…] אני יכול לעשות את הניתוח, וכאשר אגיע לפסח אהיה אנוס?

בתודה ובברכה,  י א
__________________________________________________________________________________________________________________________________
שאלת המשך:
לרב ד"ר הלפרין שלום רב.
תודה שוב על תשובותיך בעניין הניתוח.
לאחר שהתייעצתי עם עוד ת"ח, ביצעתי את הניתוח שלשום, וב"ה עבר בהצלחה.
ניתנה לי הוראה לאחר הניתוח לקחת זריקה מידי יום בשעה קבועה למשך 14 יום למניעת קרישה [clexane] שאלתי היא לגבי שבת- בהנחה שסתם זריקה היא בגדר חבלה, ואם כן מדובר באיסור דאורייתא של חובל, האם מדובר בעניין שנוגע בפיקו"נ, או שניתן קצת ל"זייף"- כלומר- לקחת מחר את הזריקה סמוך לשבת, ובמוצ"ש שוב לקחת זריקה למרות שזה לא באותה שעה, ואח"כ להמשיך באותה שעה  של מוצ"ש במשך השבוע ובשבת הבאה שוב כמו השבת, או שגם שינוי זה של השעות הינו משמעותי ומסוכן?
אציין שהיום קיבלתי את הזריקה בשעות הבוקר.
בתודה ובברכה, י א

תשובה:

א. חלק הקיבה המוצא איננו מטמא כי גוף חי איננו אבר מן החי לעניין טומאה כמבואר ברמב"ם טו"מ, ב,ד, וגם אילו היה לגוף השלם דין אבר מן החי, הלכה כרבי יהושע במחלוקתו עם רבי אליעזר, בעדויות ו,ג, לגבי כזית בשר הפורש מאבר מן החי. ראה גם בשו"ת שבט הלוי, חלק י' סימן רט, וז"ל
כבודו שאל בחכמה, במי שעבר השתלת לב לפני שמנה שנים, ועתה הוזקק להשתלה נוספת, אמנם הלב שהושתל בזמנו הי' לב של גוי האם יש צורך לקבור הלב, מאחר שהי' בגוף יהודי מספר שנים יתכן התחברו לו רקמות.
בענ"ד הרני נוטה דאין כאן חיוב קבורה, דעצם קבורת אבר שלוקח מאדם שעדין חי, אינו מדין קבורה אלא מדין זהירות מפני טומאת כהנים שיש באבר מן החי כמשנתינו פ"א דכלים, ובפ"ב דאהלות, ובנזיר נ"ד ע"א וברמב"ם פ"ב מטומאת מת ועוד. ואם נקרא זה אבר מן החי לענין טומאה, הנה אף על גב דכ' הרמב"ם פ"ה ממאכא"ס דלב נקרא אבר מן החי אעפ"י שאין בו עצם, הא לענין טומאה ידוע דפסקינן דרק אבר שיש בשר עצם ועצמות כמבואר במשנתינו וברמב"ם ה' טומאת מת, וכיון שכ' הפ"ת יו"ד סי' שס"ב דקבורת האברים רק משום דאין אבר מן החי כנ"ל ע"ש בשם השבו"י ח"ב, א"כ גם בישראל אין זה שייך בלב, ונהי דהעולם נזהר בזה גם מטעם סגולה ועוד טעם מכ"מ אין זה מעיקר הדין, וכיון שכאן עצם הלב הי' של גוי אף שהושתל תוך גוף הישראלי מכ"מ כיון שפלטו וגם עכשיו אח"כ יהי' לו לב של ישראל, דעתי פשוט דאין כאן חיוב או מנהג קבורה. ע"כ לשון שבט הלוי.
ב.  לגבי הסיכוי לטומאה בתה"ש — אין לי נתונים. אך להלכה תוכל לסמוך על כמה וכמה היתרים כשמדובר בניתוח מאריך חיים. למשל: שיטת הש"ך והפמ"ג בטומאת המשכה באוהל, אף שבד"כ אנו נוהגים להחמיר שלא כמותו. סניף נוסף, מאחר ויש כאן ספקות רבים, במציאות ובהלכה, יש לסמוך בצורך גדול על הרואים בביה"ח רה"ר לעניין דין ספק טומאה ברשות הרבים, ועוד.
ג. הליכה לבית חולים אחר לא תפתור את הבעיה, כי בכל בית חולים יש זמנים בהם נמצא מת בבנין. אזי גם אם מזהירים את הכהנים המבקרים, בד"כ אין כאן תרופה ממשית לכהנים המאושפזים. כמו כן, מאחר ומדובר בניתוח שיש בו סכנה, יש עדיפות לבית החולים הטוב ביותר מבחינה רפואית, ואין לשנותו מחמת חששות כבשאלתך. אדגיש שאין בדברי הכרעה איזהו הבי"ח המתאים ביותר, בהעדר ידע שלי בנושא.
ד. ברור שאין לבצע את הניתוח מטעמים קוסמטיים, אלא מאינדיקציה רפואית. אין בידי נתונים לגבי מצבך, אך בפשטות, כאשר כמה רופאים מומחים ממליצים על ביצוע הניתוח, הסיבה לכך היא שהם רואים בו ניתוח מאריך חיים.
ה. לא הבנתי מדוע ביצוע הניתוח בי"ט אדר אמור למנוע את האפשרות לקיים את מצוות אכילת מצה בלילה ראשון של פסח, 25 ימים אחרי הניתוח.
עכ"פ, בהנחה שהניתוח מונע את אפשרות אכילת המצה, ראוי להביא זאת בחשבון בעת קביעת מועד הניתוח, בתנאי שאין בדחייה של הניתוח שום סיכון. הקביעה אם יש סיכון בדחייה או אין, צריכה להינתן על ידי הרופאים המטפלים.
כתבתי ראוי, כי חובה אין. לענ"ד רק במקום שחז"ל קבעו איסור להתנות לעבור על המצוות משום פיקו"נ, קיימת חובת דחיית הפעולה, משא"כ במקומות אחרים. שהרי גם לשיטת מרא דשמעתתא — בעל המאור בסוגיית שבת יט, האיסור להתנות על השבת קיים רק בשלשת הימים הסמוכים לשבת ולא קודם לכן.
בברכת רפואה שלמה ובהצלחה,
מרדכי הלפרין
___________________________________________________________________________________________________________________________________________
תשובה לשאלת המשך:
א.  מדובר בזריקה תת עורית שאין בה איסור תורה
ב.  יש להזריקה בזמן — בכל מקרה, גם אילו היה בה איסור תורה. היווצרות קרישים מהווה סכנת נפשות
ג. ראוי לעיין בשמירת שבת כהלכתה על פרטי ההכנות הנדרשות מערב שבת ועל כללי ההזרקה בשבת
רפואה שלמה ומהירה
מרדכי הלפרין

להדפסה

שאלות נוספות

חשמל בשבת

שלום רב, ברצוני לשאול מספר שאלות עניניות בנושא החשמל ביום טוב ובשבת. מדוע אסור להדליק חשמל ביום טוב שלא חל בשבת לפי שיטת מי שאומר

קרא עוד »

מה אתם מחפשים?

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.