מומים המצדיקים הפלה
באילו מקרים מותר לבצע הפלה על רקע זיהוי פיגור או תסמונת או מחלה קשה בעובר?
I am psychiatric resident in New York, USA at Long Island Jewish Medical Center. . One of my
supervisor is a Physician asked me if I
could do research on the following question: What is the Jewish perspective on Prescribing medications for a non-fatal condition that one of its known side effects is death. For example, there is a
condition called irritable bowel syndrome, which a person afflicted with this disease constantly has either constipation or diarrhea.
There is a medication called alosetron that is prescribed to treat this condition in which 1 in 10,000 who take the medication die from
the actual medication. Do physicians have the right to prescribe such a medication. Does the concept of ( I'm not good at writing
Aramiac with english letter) minority or minority of a minority
apply in such a case. Can you refer med to articles that
deal with
this question. Would the halacah be different in the following situation: The incidence of suicide is significantly higher in
people with schizophrenia.There are medications prescribed for
schizophrenia which can decrease the number of white blood cells and
lead to death by means of infection. 1 in 10,000 who take the
medication die from this side effect. Here the medication is
treating a condition which possibly can lead to death, i.e. suicide.
Thank you
באילו מקרים מותר לבצע הפלה על רקע זיהוי פיגור או תסמונת או מחלה קשה בעובר?
בס"ד לכבוד הרב מרדכי הלפרין שליט"א אין מקום לטעון שמעשנים פסולים לעדות, מידי דהוי כאותם דקבור נפשא ביום טוב במסכת סנהדרין דף כו: כלשון הרמב"ם
שלום רב שאלתי היא כשאני לא מצליח לשמור על עיני אז אחרי כמה דקות יוצא לי מין טיפות שהם לא זרע אז שאלתי היא שאים
שלום רציתי לדעת האם בהריון בכללי ובתחילתו בפרט מותר לעשות את כל הצום והתענית החלים במשך השנה? מה אומרת ההלכה? תודה ויום נעים