משמעות "נהפכה שלייתו על פניו"

שתפו:

22 בפברואר 2013

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

לכבוד הרב ד"ר הלפרין

שלום רב,
יש לי שאלה קצת מוזרה.
השאלה היא: האם יש סיבוך רפואי בעת הלידה, שמתאים לתיאור בחז"ל "נהפכה שלייתו על פניו ולא יצא לעולם".
אני יודע ששלייה של חז"ל היא שק ההריון, ולא מה שנקרא כיום שלייה.
אודה מאוד לתשובתך,
ח

תשובה:

ניתן להציג כמה אפשרויות תיאורטיות, אך האפשרות המצויה היא: היפרדות שלמה של השליה, מצב הגורם בוודאות למות העובר.
על השליה ועל היפרדות שליה, ראה נא בספרי רפואה מציאות והלכה בסימן כ.
חשוב לזכור כי המונח שליה אצל חז"ל לא מתייחס לשק השפיר אלא לשליה (שלנו) יחד עם חבל הטבור היוצא ממנה.
נדה כו.; תוספתא נדה פ"ד ה"ט
"שליא שאמרו תחלתה כחוט של ערב וסופה דומה כתורמוס וחלולה כחצוצרות ואין שליה פחותה מטפח"
"רבן שמעון בן גמליאל אומר: שליא דומה לקרקבן של תרנגולין שהדקין יוצאין ממנה"
גם רש"י לא למד שמדובר בשק הריון אלא במעיל שמכסה חלק מהשק. ראה רש"י ברכות ד, א: ובשליא – דתנן: (נדה דף כ"ו) אין שליא בלא ולד, והוא כמין לבוש שהולד שוכב בתוכה, וקורין ושטי"דור בלעז (ראה אוצר לעזי רש"י לר' משה קטן, שמתרגמם את הלעז הזה לשליה שלנו, אלא שמבחינה פילולוגית השליה קרויה בצרפתית "לבוש" של העובר, ולא כשק שהעובר בתוכו), ותניא: (נדה דף כ"ו) אין שליא פחותה מטפח, ותחלתה כחוט של ערב וסופה כתורמוס, והיו מביאין אותה לפניו לראות אם יש בה כשיעור ואם עשויה כדת שליא – שנחזיקנה שהיה ולד בתוכה ונמוח, ותשב עליו ימי טומאה וטהרה, אם לאו.

בברכה

להדפסה

שאלות נוספות

ביזוי המת

האם יש איסור הנאה ממת וביזיון המת כאשר רוצים להשתמש בזה להשתלת איברים? מהיכן על פי ההלכה אין/יש איסור?

קרא עוד »

מה אתם מחפשים?