בדיקת סיסי שליה (לאחר לידת ילד עם תסמונת דאון)
האם מותר לבצע בדיקת סיסי שיליה, בהיות שיש לנו ילד תסמונת דאון.
מה מעמדו ההלכתי של תינוק שנולד מ- אם פונדקאית גויה, והוריו הביולוגיים (זרע וביצית) יהודים ?
אשמח לקבל חומר או ההכוונה היכן יש לי מידע הלכתי בנושא באינטרנט.
בברכה,
ח
בנוגע לקביעת אימהות בתרומת ביצית, מבחינה תיאורטית, קיימות ארבע אפשרויות עקרוניות לקביעת האימהות ביולדת מתרומת ביציות:
מקורות לעיון: ר״מ הלוי סולוביצ׳יק, אור המזרח 100 עמי 122-128 : רז״נ גולדברג ורא״י הלוי כלאב, תחומין ה, 248-274; רי״מ בן מאיר, 'הפריית מבחנה – יחס עובר הנולד לאם פונדקאית ולאם ביולוגית', ספר אסיא ח, 153-168; 'הורות משפטית והרות גנטית בהלכה' ספר אסיא ח, 73-81, ובמראי המקומות הנוספים המצויינים שם; מ' הלפרין, תרומת חומר גנטי בטיפולי פוריות', תורה שבעל פה, חוברת לג, (מוסד הרב קוק, ירושלים).
עידכון תש"ע: עוד על שיטות הפוסקים בסוגיית קביעת אמהוּת בתרומת ביצית ובפונדקאות, ראה:
א. אנציקלופדיה הלכתית רפואית (מהד' חדשה תשס"ו), חלק ב, ערך 'הפריה חוץ גופית' פסקה: 'הפריה חוץ גופית מתורמת ביצית זרה או באמצעות פונדקאית' עמ' 855-870 ובמקורות המצויינים שם;
ב. נשמת אברהם (מהד' חדשה תשס"ז) חלק ג, אבן העזר, סימן א ס"ק ו17-5, ובמקורות המצויינים שם;
ג. אסופת מאמרים לקראת הכינוס הבינלאומי השני לרפואה אתיקה והלכה (מכון שלזינגר, ירושלים תשנ"ו) שער שני – פונדקאות, עמ' 79-339, במאמרים המובאים שם ובמקורותיהם;
ד. ישורון – מאסף תורני (מכון ישורון, ירושלים—ניו יורק) כרך כא, (ניסן תשס"ט) קונטרס 'דור ישרים יבורך' עמ' תקלא-תקפט, במאמרים המובאים שם ובמקורותיהם; קובץ בית הלל לח, (תמוז תשס"ט) עמ' לה-מב; בית הלל לט, (אלול תשס"ט) עמ' לד-לו; אסיא פז-פח (כב, ג-ד), 100-102 (סיון תש"ע).
ה. לדעת הגר"א נבנצל שליט"א, המתבססת על מה ששמע מהרב זצ"ל, האֵם היא אך ורק האם הגנטית. יתר על כן, אם האב כהן ונולד להם בן מזרעו וביציות אשתו, דרך אם פונדקאית גויה, הולד מתייחס אחר שני ההורים הגנטיים והוא כהן לכל דבר. והדברים מתאימים לשיטת הגר"ע יוסף והגר"ש עמאר שהובאה באסיא פז-פח שם. הגר"א נבנצל הציג את דעתו בשיעור, אור לכ"ה שבט תשס"ח במסגרת ערב עיון על המהדורה החדשה של הנשמת אברהם.
רוב המקורות המצוינים למעלה עוסקים גם בשאלתך הספציפית.
האם מותר לבצע בדיקת סיסי שיליה, בהיות שיש לנו ילד תסמונת דאון.
הרב שלום, מזה מספר שנים שאני אחות במחלקה פנימית בבי"ח הדסה ע"כ. מחלקתנו עברה היום למגדל האשפוז החדש, שמתי לב שכל הדלתות המובילות לחללים מרכזיים
שלום. גיסתי ילדה ביום שבת האחרון בשעות הצהריים. הלידה היתה בניתוח קיסרי. האם ברית המילה צריכה להיות ביום שבת לאחר מכן או ביום ראשון?
שלום וברכה! רציתי לשמוע מהי גישת ההלכה לגבי איסוף דם טבורי לאחר הלידה,ושימורו? האם אין זה התערבות במעשה הבריאה? (השימוש בדם חו"ח) תודה.
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.