צום יום הכיפורים בהריונות (טרימסטרים שני ושלישי)
אני מעוניין לשאול שאלה בנוגע לצום יום הכיפורים. שני בנותי נשואות וב"ה בהריון. אחת בחודש השמיני והשניה בחודש החמישי. ההריונות, ב"ה, תקינים. כיצד עליהן לנהוג
רצוני לשאול מהו מעמדו ההלכתי של חובש במד"א, האם מעמדו ההלכתי הוא כשל רופא, (ונפקא מינה לעניין כל ההלכות שנאמרו ברופא, כמו למשל ההלכה שאסור לת"ח לגור בעיר שאין בה רופא) או שאין לו גדר של רופא, כיון שלא למד בבית ספר לרפואה, אלא במד"א בלבד.
שאלותיך הם:
1. האם מותר לדור בעיר שאין בה רופא אך יש בה חובש במד"א?
2. האם לגבי חילול שבת דינו כרופא, דהיינו כל שיש לו לפחות ספק שמדובר במצב של סכנה, האם מותר לחלל את השבת לצורכי הטיפול?
התשובה לשאלה 1 היא, לענ"ד שלילית. דהיינו ראוי לדור רק במקום שיש בו טיפול רפואי המקובל בתקופה הנידונה.
התשובה לשאלה 2 היא חיובית.
דהיינו כל עוד רופא לא אומר אחרת, יש תוקף הלכתי ברור לעמדתו של החובש המוסמך.
אני מעוניין לשאול שאלה בנוגע לצום יום הכיפורים. שני בנותי נשואות וב"ה בהריון. אחת בחודש השמיני והשניה בחודש החמישי. ההריונות, ב"ה, תקינים. כיצד עליהן לנהוג
לכבוד הרב דר' הלפרין שלום וברכה חתן וכלה שנישאו והחתן לא מסוגל לבצע חדירה עקב הדוחק וכבר עברו כשלשה שבועות מהחופה ועדיין לא הסתיים העניין
לכבוד הרב הלפרין שליט"א שלום וברכה לפני כמה חודשים דיברנו, וסייעת לי בענינים רפואיים שונים, ועל כך תודה רבה בשנית. אם אין הדבר מטריחך, אבקש
חבר לעבודה סיפר כי רופאיו הסבירו לו,שהצום הוא טראומה לגוף, זה מסתדר יפה עם עניין עינוי הגוף כהכנה לעינוי הנפש-ומכאן לעורר תשובה, אך האים יש