שלום רב
רציתי לשאול מיהם המוגדרים על פי ההלכה מנועי חיתון (מלבד זוגות חד מיניים), והאם יש בעיתיות שהזוגות האלו יבצעו הליך של פונדקאות או שיבוט גנטי (כמו הבעיות שמתעוררות לעיתים אצל פסולי חיתון)?
תודה מראש ושבת שלום
ד
ישנם מספר פסולי חיתון, הנובעים משום קורבה, פסול יוחסין, קדושת כהונה, חשש לפגיעה באיברי הרבייה, ו/או המצב המשפחתי. חלקם גדול מופיעים בתחילת שו"ע אבן העזר סימנים ב-יא. בכל שאלה מעשית, יש לפנות לרשם הנישואין של הרבנות.
לפעמים יש בפסולי חיתון השלכות גם לגבי ייחוס ומעמד הוולד, ולפעמים אין. יש להדגש שברוב רובם של המקרים יש איסור יחסי מין גם ללא קשר נישואין.
באופן שפסולי חיתון רוצים להקים זרע על ידי IVF ופונדקאות, נחלקו הפוסקים האם יש פסול בוולד בהעדר ביאת איסור. לרוב הפוסקים הוולד כשר, אך בכל זאת אין להתיר את הדבר לכתחילה. ראה אנציקלופדיה הלכתית רפואית לפרופ' אברהם שטיינברג, בערך "הזרעה מלאכותית" (כרך ב, עמ' 566-568, 575-579) ובערך "הפריה חוץ גופית" (כרך ב', עמ' 855 ו875), ובהערות שם.
[שאלת השיבוט הגנטי אינה כעת שאלה מעשית, אך יתכן שהשיבוט יותר קל, כיון שאין אפילו הפגשת זרעון עם ביצית, וצריך עיון בנושא.]
בברכה,
מאיר אורליאן
הייתי מעדיף שהשאלה לא תפורסם. אני רווק דתי כבן 20 שמטופל אצל פסיכולוג דתי.בטיפול אצלו אמרתי לו שמעולם לא הוצאתי זרע לבטלה(כמובן לא תוך כדי
הנני בשבוע ה 35 להריוני ואני עם סכרת הריונית המאוזנת רק ע"י דיאטה מה ההלכה לגביי צום יוהכ"פ? בכבוד רב
הרקע: הנני מוהל. מלתי ביום שישי, ובאחריותי באופן הרגיל הנני שומר קשר ביממה הראשונה עד להורדת התחבושת ביום למחרת – מוצאי שבת. נתבקשתי ע"י ההורים
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.