מכירת זרע – מנקודות מבט של רווחת הילד וההלכה

שתפו:

15 במאי 2015

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

שלום

כהקדמה עליי לציין שאינני יודע אם אני שואל במקום המתאים כיוון שאינני פונה אל הרב כדי לקבל תשובה הלכתית (אינני שומר תורה ומצוות), אלא ע"מ לקבל החלטה נכונה מבחינה אנושית בסיסית.

אני מתלבט אם לתרום (למכור) זרע לאחד מבנקי הזרע באופן אנונימי, מסיבות כלכליות. (כבר עברתי את כל הבדיקות באחד הבנקים ונמצאתי כשיר).

רציתי לדעת מה ההשלכות (אם יש) של הפעולה הזו מנוקדת המבט של טובת הילד בהקשר הנפשי-רגשי.
האם יש חסרון עבור ילד הגדל לאמו הביולוגית ולאב שאינו אביו הביולוגי בהשוואה לילד הגדל להוריו הביולוגיים ואם כן, מהו החסרון הזה והאם לדעת הרב הוא מספיק חמור כדי שאוותר על הרווחה והחופש הכלכלי המתקבלים כתוצאה ממכירת הזרע.

תשובה:

אנסה לענות על שאלתך כפי בקשתך. ידוע בפסיכולוגיה שישנו הבדל בין גברים לנשים בענין המניע העיקרי ברצון לילודת צאצאים. לנשים, המניע העיקרי היא הרצון לחוויית האמהות וגדילת הילד, כאשר לגברים המניע העיקרי הוא הרצון לצאצא המשך. אין ספק שגם אב חורג או מאמץ, וכל שכן לב לילד שנולד על ידי תרומת זרע, יכול להעניק לילד שבחסותו חום ואהבה מרובה. אולם, כיון שאינו זרעו והמשך ממנו, בדרך כלל אינו באותו רמה ואין את הקשר הנפשי שיש לאב הטבעי.
בנוסף, בזמנינו חלק מתרומות הזרע מגיעים גם לנשים רווקות, שרוצות להוליד במסגרת חד הורית, ואפילו לפונדקאות עבור זוג גברים החיים יחד. (אשתי עובדת כפסיכולוגית ומכירה מקרה כזה.) אין ספק, שההבדל בין ילד שנולד במשפחה שיש בו אם ואב זוכה, ככלל, לגידול נפשי-רגשי העולה במידה מרובה מאשר במצבים אלו.    
אסיים, שאם המצפון והמוסריות שלך הפנו אותך אלינו, תשובתי לא תהיה שלימה ולא אוכל להימנע מלהזכיר גם את הפן ההלכתי של הנושא. ישנם איסורים הכרוכים בעצם תרומת הזרע, וחששות שעלולות לקרות בייחוס הדור השני שיפרו בזרע שלך. ככלל, ההלכה אוסרת תרומת זרע וגם קבלת זרע אנונימי. ראה שו"ת #4470
אני מברך אותך שתזכה לעשות החלטה טובה, ושהקב"ה יברך אותך בפרנסה מרווחת ולהקים משפחה לתפארת עם בת זוגך בזמנו ובשעתו.

בברכה,
מאיר אורליאן

להדפסה

שאלות נוספות

מה אתם מחפשים?