מהו הגבול בו ניתן למנוע טיפול באדם?

שתפו:

15 באפריל 2011

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

שלום לכבוד הרב שמי איתן ואני סטודנט לסיעוד, אנו כעת בשלב התנסות קלינית בבית חולים ועלתה שאלה, עליה אני מעוניין לערוך דיון בכיתה ואני מעוניין להעלות שאלות ולהביא לבסוף תשובות מהמקורות. השאלה המקורית היתה האם אני בתור אדם שיודע לבצע החייאה- אעשה זאת לאדם שזקוק לכך כאשר יש חשש שהוא יתבע אותי לבסוף על כך שפגעתי בו במהלך ההחייאה, כלומר, היה מקרה בו חובש ראה אדם נופל ברחוב, הוא ביצע בו פעולות החייאה ותוך כדי כך שבר לו כמה צלעות- כי כך קורה כאשר מבצעים פעולות אלו- ולבסוף האדם שניצל ממוות תבע את החובש על הצלעות ולפי מה ששמעתי, אף זכה במשפט והחובש נאלץ לשלם. עקב כך, אמרה לנו המדריכה שאנו לא חייבים להציל אדם שנופל באמצע הרחוב כי זה מסכן אותנו שאח"כ יתבעו אותנו, אלא עלינו לשמור על "נתיב אויר" פתוח בלי לשבור כלום ולהזעיק עזרה של מד"א, ולחכות, גם אם האדם ימות בינתיים. אני מרגיש שזה לא נכון, ומעוניין מאוד למצוא מקורות לכך, ניסיתי לבדוק דרך האינטרנט, על האיסור של "לא תעמוד על דם רעך", על המקרה עם הקיתון של מים במדבר, אך באף אחד מהם לא מצאתי תשובה העונה באופן ישיר על השאלה הזאת- האם כאשר יש סכנה שאני אפגע כלכלית- האם אני מחוייב להציל אדם – (ובעיקרון יש לי את הידע איך להציל, האם מותר לי להתעלם או רק להזעיק עזרה). אשמח מאוד לשמוע מה דעת התורה בעניין ולקבל רשימת מקורות ממנה אוכל לדלות את התשובות. תודה רבה לכבוד הרב וערב טוב

תשובה:

כאשר אדם נמצא בסכנת מוות ואדם אחר יכול להציל אותו בסבירות גבוהה בעוד שללא נסיון ההצלה הנפגע ימות- אזי מבחינה הלכתית יש חובה על המציל לנסות את כוחו מדין השבת אבידה, ואם ימנע מלהציל יעבור על הלאו של "לא תעמוד על דם רעך".
במצב כזה מן הראוי שהחוק הפלילי יתן הגנה למציל, שהרי גם אם סכויים להצילם הם 80%, הרי הם עדיפים על המצב בלא הצלה.
אם בכל זאת התערבות של מציל כזה מסכנת אותו בנזקים כספיים, אזי לפי כללי החובה בהשבת אבידה איננו חייב לפעול, אם לא ניתן לקבוע מראש שיפוי על הפסדיו מאת הניצול.
אולם קיימת מחלוקת גדולה בין האחרונים, ביניהם החפץ חיים זצ"ל ויבל"א הגרי"ש אלישיב, אם החיוב להציל חיים קיים גם במקום בו המציל עלול להפסיד את כל נכסיו.
ראה למשל מאמרו של הגר"י זילברשטיין משאבים מוגבלים שיקולים כספיים בהצלת חיי אדם – שו"ת ספר אסיא ט', עמ' 39-46 (2004), אסיא נה, עמ' 46-53 (1994).

להדפסה

שאלות נוספות

לימודי רפואה לכהן

שלום אני כהן תלמיד ישיבת הסדר וברצוני לדעת מה אפשרות שלי לגבי לימודים של מקצעות הרפואה: 1: רפואה ממש. 2: מקצוע בפיזותרפיה. 3: מקצעות מחקר

קרא עוד »

כשרות מודולן (לקרוהן)

אני חולה במחלת קרוהן מחלת מעי דלקתית. כחלק מהתרופות שאני נוטל אני נוטל תרופה שנקראת מודולן.התרופה נלקחת באבקה(כמו מטרנה) לתרופה יש טעם טעים ואין עליה

קרא עוד »

מכשיר שמיעה

שלום רב , ביתי לקוית שמיעה (היא בת שנתיים בערך) ומשתמשת במכשירים דיגיטליים , כאשר מורידים את המכשירים בשבת (לא ישנים איתם) , נוצר משוב

קרא עוד »

מה אתם מחפשים?