מדיניות בדיקות במהלך ההריון – בדיקת חלבון עוברי
שלום רב, אשתי בהריון בחודש הרביעי, ורצינו לברר מהי המדיניות הרפואית המומלצת מבחינה הלכתית לגבי בדיקות בהריון? בפרט, לגבי בדיקת חלבון עוברי, שהרופאה לוחצת
שלום הרב ד"ר הלפרין
ה' עימך
נא ראה את ההלכה למטה.
האם הביאור של הרמב"ם הוא הריאלי היום?
האם יש משהו ללטש או להסביר לפי הידוע לנו היום?
מדובר בהאם הולד המת (שטמא) נגע בולד החי
דחוף מאוד – הולך לדפוס בעוד כמה ימים.
יא מִי שֶׁיָּלְדָה שְׁנֵי יְלָדִים, אֶחָד חַי וְאֶחָד מֵת: אִם הַמֵּת יָצָא רִאשׁוֹן – הַחַי טָהוֹר, שֶׁהֲרֵי לֹא נָגַע בּוֹ מִשֶּׁיָּצָא לַאֲוִיר הָעוֹלָם; וְאִם הַחַי יָצָא רִאשׁוֹן – הֲרֵי הוּא טָמֵא, שֶׁהֲרֵי אִי אֶפְשָׁר שֶׁלֹּא יִגַּע בּוֹ הַמֵּת מִשֶּׁיָּצָא לַאֲוִיר הָעוֹלָם, מִפְּנֵי שֶׁהוּא מִתְגַּלְגֵּל אַחֲרָיו כָּאֶבֶן, שֶׁאֵין בּוֹ רוּחַ כְּדֵי לְהַעֲמִיד עַצְמוֹ.
יא) מִי שֶׁיָּלְדָה… אֶחָד חַי וְאֶחָד מֵת וכו' – עובר חי נמצא ברחם עד שעת הלידה, אבל עובר מת עשוי להיפלט מן הרחם לפני זמן הלידה כפסולת. בלידת עובר חי, העובר מסייע לגוף האם בתהליך הלידה, מה שאין כן בוולד מת. כשהוולד המת נפלט תחילה, הרחם מחזיק את הוולד החי עד לידתו, והוולד החי אינו נוגע במת, מה שאין כן כשהוולד החי נולד תחילה, הוולד המת שאין בו כוחות חיים ("רוח"), ודאי נשמט מיד אחריו ונוגע בוולד החי (פה"מ אהלות ז,ו).
בהערכה רבה
י
שלום רב, אשתי בהריון בחודש הרביעי, ורצינו לברר מהי המדיניות הרפואית המומלצת מבחינה הלכתית לגבי בדיקות בהריון? בפרט, לגבי בדיקת חלבון עוברי, שהרופאה לוחצת
אשתי ילדה לפני כשלושה חודשים לידה רגילה. מאחר הלידה בכל פעם שאנו מקיימים יחסים למחרת היא רואה דם, לעיתים ראיה של כמה שעות ולעיתים ראיה
בס"ד השלום והברכה! האם נכון הדבר שגירוד הקרקפת נחשב לטומאה ויש ליטול ידיים אח"כ? אם – כן, כיצד(כמה פעמים)? תודה רבה!