לפני כ- 5 חודשים שמתי התקן תוך רחמי מסוג גיניפיקס, זהו התקן לא הורמונלי אך בניגוד להתקן הנחושת הרגיל הבנוי בצורת T, התקן זה בצורת סליל והינו ננעץ בדופן הרחם על מנת שלא יצא. יתרונו הוא שאינו מאריך את משך הווסת החודשית בניגוד להתקן הנחושת הרגיל. חסרונו הוא במחירו היקר – בסביבות ה- 1000 ש"ח.
שלא כמצופה יש לי כתמים לאורך ה- 7 נקיים וימי הטהרה למרות שרוב בדיקות עם עד הבדיקה יוצאות תקינות. דבר שלא מאפשר לי להגיע למקווה ומכאן לבעיות שלום בית קשות מאוד (בעלי חילוני).
מה ניתן לעשות?
מאיה.
(נ.ב. אמצעי מניעה הורמונלי לא רלוונטי לי).
תשובת הרב אלעד ממן:
הנה נחלקו הפוסקים האם ניתן לתלות כתמים שבאים בזמן שיש הת"ר במכה שגורם ההתקן או שיש להתייחס אליהם ככתמים לכל דבר. שיש הסוברים שעל אף ההתקן יש ספק שהדם בא מן הרחם ויש לטמא, כ"ד האג"מ (אהע"ז ח"ג סי' כ"א), וכ"פ הגריש"א (הו"ד בנש"א יו"ד סי' קצ"ד עמ' קצג) וכן הורה הגר"י נויבירט זצ"ל (הו"ד שם). אולם יש הסוברים להחשיב דם בזמן הת"ר כדם מכה ולטהר האשה, כ"פ הגרע"י שליט"א (טה"ב ח"א עמ' רנ"ג).
וכיוון שמדובר בכתמים (ללא הרגשה ושלא בזמן הווסת), יש לדעת שאם תניח תחתונית (פד), להרבה פוסקים נחשב שאמק"ט ואין כתם מטמא בו, כ"ד הגרע"י בטה"ב וכ"פ הגר"י אריאל ועוד. (ואם מדובר בז"נ תניח פד לבן).
לכן נראה לענות לאשה זו שאם תניח פד באו"מ יש לטהרה. כמו"כ אם היה על בגד צבעוני יש לטהר.
ואם היה על בגד לבן בגודל גדול מגריס יש להחמיר לכתחילה. אך בנ"ד שיש בעיות קשות של שלום בית, שפיר יש לסמוך על המקילים לתלות הכתם בדם מכה מחמת ההתקן. והיעב"א.
המשך משאלה מס' 3540 קיבלתי את תשובתכם בנוגע לתפילה על מין הוולד עד 40 יום ובו כתבתם שישנם תסמונות שהמין הגנטי לא יתפתח כזכר אך
I am a religious dietician working in J'lem with diabetics I would like some information about using a glucometer on shabbat to check sugar befroe
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.