כדורי לקטזין/לקטאיד
שלום רב, אני רגיש לחלב, עקב מחסור בלקטז. כאשר אני לוקח כדורי לקטז, אני יכול לאכול מוצרי חלב בלי בעיה. ברשותי הן כמוסות של "לקטזין"
שלום
אני קלינאית תקשורת ומתעסקת במכשירי שמיעה. עבדתי עם לקוחות דתיים וחרדיים במשך שנים ומעולם לא שאלו אותי אם יש לי תעודת הכשר למכשירי השמיעה שאנו מספקים. הופתעתי מאוד כאשר פנו אלי בשאלה זו לאחרונה. עיינתי קצת בהלכות שעוסקות בנושא ושמעתי גם מלקוחות שלי כי באופן כללי יש להדליק את מכשיר השמיעה בערב שבת ולא לכבותו במהלך כל השבת. כן ידוע לי כי מומלץ לעשות סימן במכשיר או בקופסא שלו בשבת על מנת שלא יבוא לכבותו בטעות. בנוסף ידוע כי אין ללחוץ על לחצן התכניות במידה וישנו כזה. שאלתי היא כזאת:
1. האם יש הבדל בין מכשירי שמיעה כאלה לאחרים לעניין השימוש בשבת (האם זאת הסיבה שיש עניין לעשות תעודת הכשר שתכלול אך ורק מכשירים מדגמים מסוימים ולא אחרים?)
2. אם יש הבדל בין המכשירים לענין שימוש בשבת, מה הוא? אשמח לקבל תשובה מפורטת בתחום אופן עבודת המיקרופון, תכנת עבוד הצליל, ואופן פעולת המגבר או הריסיבר באם באלו תלוי הדבר.
רב תודות,
איילה
אך מותר לשנות גם בשבת את עוצמת הזרם במכשיר [אם איננו כולל חוט להט המתחמם ומתאדם בעט הגברת הזרם] גם להגביר וגם להחליש.
מקור: שמירת שבת כהלכתה פל'ד סע' כ'ח; נשמת אברהם חלק חמישי עמ' רל.
זוהי שיטת הגאון הרב שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל פסק שמותר לחזק ולהחליש את העוצמה על ידי כפתור העוצמה, כי החלשה או הגברה איננה נחשבת לכיבוי או הדלקה. כל זה כמובן רק לגבי מי שהמכשיר חשוב באמת לתיפקודו.
לכן גם כשהמכשיר מצפצף או שורק, אם ניתן להחליש את עוצמת הציפצוף עד קרוב לאפס – אין בכך איסור.
1. נשמת אברהם כרך א', או"ח, סימן ש"א ס"ק ה.
2. נשמת אברהם כרך ד', או"ח, סימן ש"א ס"ק ב.
3. נשמת אברהם כרך ה', עמ' רל אותיות קמח-קמט
הערה: עם התפתחות הטכנולוגיה, אפשר שמיוצרים גם מכשירים בהם רכיבים אלקטרוניים נוספים המונעים שאלות הלכתיות גם לדעת פוסקים אחרים. בשלב זה אין לנו נתונים על מכשירים כאלו.
שלום רב, אני רגיש לחלב, עקב מחסור בלקטז. כאשר אני לוקח כדורי לקטז, אני יכול לאכול מוצרי חלב בלי בעיה. ברשותי הן כמוסות של "לקטזין"
השלום וברכה! האם האישה נעשית נידה לאחר ששמו לה התקן תוך רחמי? אשמח בבקשה לתשובה מהירה!
שהיתי אצל רופא שיניים ותוך כדי שיחה סיפר לי על חומר שעוצר את זרימת הדם (מחוץ לגוף כמובן) ושאלני האם מותר מבחינה הלכתית שהרי החומר
1) אבי – אדם מבוגר בן 80 – הסובל מפרוסטטה ועבר לפני כשנתיים ניתוח מאז הוא חייב להרבות בשתייה ולבלוע תרופות בנוסף: הוא סובל מלחץ-דם
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.