כבוד הרב, שלום! אני תלמידה שנה ראשונה בסיעוד בבה"ח עין כרם וחלק מתוכנית הלימודים כוללת כניסה לחדר שיש בו גופות. המרצה פוטרת תלמידים להכנס לשיעור זה ממניע דתי. האם יש איזה שהוא איסור הלכתי בכניסה למקום זה לצורך לימודים?
יש שלוש שיטות עקריות בין הפוסקים.
יש המתירים אפילו לנתח, כמו למשל, הגרב"צ מ"ח עוזיאל זצ"ל, (אך זו דעת מיעוט מזהיר של הפוסקים).
יש האוסרים אפילו להסתכל, ויש המתירים להסתכל אך לא לנתח.
א. על השיטות השונות בין הפוסקים תוכלי ללמוד בספרים החשובים לב אברהם ונשמת אברהם. ספרים אלו מובאות גם הדעות המתירות הסתכלות בניתוח, למשל דעת שו"ת חלקת יעקב ח"א סי' פד, ושו"ת הר צבי יו"ד סי' רעח.
בספר לב אברהם קל למצוא את הדיון בעזרת תוכן הפרקים.
בנשמת אברהם הדיון מובא בכרך ב (יורה דעה) סי' שמט.
אם הספר אינו ברשותך תוכלי לראות את הדברים בלינק הבא:
https://www.medethics.org.il/articles/NA/NishmatAvraham.YD.349.asp
ב. למקורות שצוינו למעלה יש להוסיף את הערך המקיף ניתוח המת באינציקלופדיה ההלכתית רפואית של הרב פרופ' אברהם שטינברג (הוצאת מכון שלזינגר, המרכז הרפואי שערי צדק, ירושלים) על שלל מקורותיו.
כרך רביעי, ערך 'ניתוח המת' עמ' 528 – 599
https://www.medethics.org.il/articles/tora/subject109.asp
ג. לסיכום מעשי, ניתן לסמוך בעת הצורך על הפוסקים המתירים הסתכלות.
הסתכלות פירושה הסתכלות פסיבית ולא הנחיה של המנתח על ידי המסתכל.
ד. לדעת החזון איש, עיון לימודי איננו מוגדר כהנאה.
ה. במקרה זה המצב טוב יותר משום שהמנתח בעצמו מסתמך על פוסקים מתירים, אף שהם דעת מיעוט, ולכן גם אם היה מדובר ב "הנאה הלכתית", כאן הדבר לא היה נחשב כהנאה מדבר עבירה.
לכבוד מערכת המכוןשאלתי בענין המלצת הרופאים לערוך בדיקות מקדימות לגילוי מחלות,האם הוא חובה, ממצות ונשמרתם, או בגדר המלצה בלבד.הדברים נוגעים לי לכתיבת עבודה בנידון.בתודהי
אני בתחילת החודש השמיני להריון שהושג לאחר טיפולי הפריה חוץ גופית. הרופא אמר לי שאסור לי לצום בתשעה באב מפני שזה הריון ראשון שהושג לאחר
לכבוד הרב הלפרין שליט"א, שלום וברכה ראיתי תשובה בשבט הלוי ח"י סי' רכח שמדובר שם "בענין המצאה חדשה….כדי לשפר את זרימת הזרע מתקנים ע"י ניתוח