:*בקורס החובשים בצה"ל מלמדים שיקולי גישה בו"מ המוני, אר"ן וכו'. האם ידוע לכם אם שיקולי גישה אלו משיקים לדעת התורה?
*בין שיקולי הגישה בבו"מ המוני הנלמדים בקורס:
1. טיפול בפצוע חסר נשימה עם דופק רק לאחר סקר החייאה (החייאת נוזלים) על שאר הפצועים.
2. טיפול בפצוע ללא נשימה וללא דופק רק לאחר סיום סקר שניוני על שאר הפצועים.
הטיפול בשאר הפצועים מתבצע במקביל (ע"פ סכמת ה-ATLS).
האם שיקולי גישה אלו תואמים להלכה?
*מהם המקורות ההלכתיים לשאלות מסוג זה?
(*בו"מ המוני – אירוע בו נדרש חובש להגיש טיפול רפואי ראשוני למספר פצועים עד להגעת הפינוי.
*סקר החייאה -ע"פ סכמת ה-ATLS לחובש בצה"ל, סקר זה יבוצע לאחר ביצוע A,B,C,D,E.הסקר השניוני יבוצע אחריו.)
כדאי לעיין:
1. במאמרו של ד"ר שלמה ג'קסון "טיפול בנפגעים תחת אש – שיקולי פיקוח נפש הלכה למעשה" שפורסם באסיא סג-סד עמ' 101-120, ובמקורות המובאים שם. ניתן לצפות במאמר באתר מכון שלזינגר בקישור הבא:
https://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/ASSIA63-64/Assia63-64.10.asp
2. במאמרו של הרב שלמה דיכובסקי על קדימויות בדיני ישראל כרך ז' (תשל"ו)מעמ' מ"ה ואילך.
3. באנציקלופדיה הרפואית הלכתית בעריכת פרופ' אברהם שטינברג (הוצאת מכון שלזינגר) כרך ה' ערך קדימויות בטיפול רפואי, (עמ' 498 ואילך). בפרק ד' (פרטי דינים) פסקה 2 פסקת משנה ב' עמ' 517-518, ובמקורות שבהערות מס' 86-90 שם.
אבקש לשאול את כבוד הרב שאלה נוספת, כיצד ניתן לוודא האם הדימום נובע מהשרירנים?
בס"ד שלום! אני משתמשת ברואקיוטן (תרופה נגד פצעי בגרות). לרופא היו הוראות ברורות שיש למרוח קרם הגנה כשאני יוצאת לשמש. אני באופן כללי משתדלת לא
בס"ד למשיב שלום רציתי לשאול האם יכול להיווצר נזק בריאותי כל שהוא כתוצאה מעצירת הקרי בלילה. בתודה מראש
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.