רפואה גניקולוגית ובעיות הצניעות והאישות הקשורות בה
לכבוד הרב מרדכי הלפרין שליט"א אני פונה אליך בעניין רופאים גניקולוגיים, שזה דבר מאוד מציק לי ורציתי לקבל ממך תשובות בנושא הזה. 1) מדוע בחרתם
שלום רב –
אני שואל את השאלה הזאת בתור רופא משפחה, שלא מעט מטפל בחברים/שכנים/חולים בשכונה שלי בשבת.
בקיצור, בא אליי חבר שלי שאובחן בערב שבת עם אבנים בכליות (NEPHROLITHIASIS) – נגיד שהאבחנה נכונה לצורך דיון. לא נתנו לו, לדעתי, טיפול מתאים (נגד כאבים) למצב שלו. למרות שהוא לא היה באמצע התקף כרגע יצאנו מבית הכנסת בליל שבת, הוא שאל אותי מה עליו לעשות אם הוא לא יכול "להתאפק" ושיצטרך פינוי לחדש מיון לקבל טיפול לכאב בשבת.
הייתי פשוט מוסיף כמה הערות. הניסיון שלי, ובטוח של אחרים, מעיד על רמת הכאב המטורף שכלול בהתקף אבנים. אומרות נשים שזה יותר כאב מאשר בלידה. סיבוך אחד במקרה הזה הוא שנראה שאין ספק באבחנה – אבנים לא הורגים, למרות כל הכאב.
אם אנחנו מניחים שהאבחנה נכונה, ושאין במרחק הליכה טיפול מתאים לכאב שלו, האם מותר לפנות בשבת חולה כזה (גם נניח שאין גוי להקל על חומרת העברת על ריבוי המצוות שפינוי למיון בשבת יעבור עליהם).
חילול שבת – באיסורי תורה, עבור כאבים כשלדעת הרופאים [כפי שאתה מציין בשאלה] אין כאן ספק פיקו"נ – והכאבים לא יחישו את קיצו – והוא חולה שאין בו סכנה – אם אפשר לעשות ע"י שינוי [כשאין גוי] מותר. שו"ע סי' שכח סעיף יט וראה נשמת אברהם סי' שכ"ח ס"ק מ"ח.
ובפרט שבפוסקים מוזכרת סברא שלפעמים כאבים יכולים להכניס את האדם למצב של פיקו"נ – כדי שלא תיטרף דעתו עליו, ומשום יתובי דעתיה מותר אפילו לחלל שבת באיסור דרבנן כמבואר בשו"ע סי' שכ"ח סעיף ט' – וכל שינוי ממה שנהוג ביום חול הוי איסור דרבנן. ולכן נראה להקל בזה על ידי גוי, וכשאין גוי ניתן להקל במקום הצורך על ידי שינוי.
לכבוד הרב מרדכי הלפרין שליט"א אני פונה אליך בעניין רופאים גניקולוגיים, שזה דבר מאוד מציק לי ורציתי לקבל ממך תשובות בנושא הזה. 1) מדוע בחרתם
שלום, אני צריך לעבור ניתוח ב 16/7 ושמתי לב שהניתוח נפל על תקופת בין המצרים. האם מותר לעשות את הניתוח? או שרצוי לא לעשות אבל
ב"ה לרב מרדכי ד"ר הלפרין שליט"א שלום, רעייתי דיברה עם כב' ביום ששי לפני כ- 10 ימים, בקשר ל'ראתה מחמת תשמיש' פעמיים רצופות. עשינו כעצתו: