ניתוח המסכן את חיי החולה
I would like to know what the halacha says about having an operation that risks your life, and if you don't do the operation, your
הרקע:
הנני מוהל. מלתי ביום שישי, ובאחריותי באופן הרגיל הנני שומר קשר ביממה הראשונה עד להורדת התחבושת ביום למחרת – מוצאי שבת.
נתבקשתי ע"י ההורים להשאיר טלפון פתוח וזמין לפנייתם במידת הצורך. הם אכן התקשרו מפני שחששו לבעיה. לפתרון הבעיה הם נסעו בשבת ובאו לביתי עם התינוק, וב"ה הבעיה נתבררה ללא חשש.
שאלתי:
1. מהו מעמד המוהל מהבחינה ההלכתית הרפואית?
2. האם אכן היה מותר להשאיר טלפון פתוח וזמין?
3. האם היה עלי לענות מיד, או רק בידיעה שהם המתקשרים?
4. האם היה מותר לענות כרגיל או שהיה צורך בשינוי?
5. האם היה מותר להסכים לבקשתם שיגיעו אלי, בידיעה שהדבר כרוך בנסיעתם?
מאוד אודה לתשובת כת"ר/
1. מעמדו של המוהל מבחינה רפואית-הלכתית איננו שונה ממעמדו של רופא.
2. מותר לך להשאיר טלפון פתוח וזמין אם קיימת אפשרות שיתעורר מצב בו לפי הרגשת ההורים יהיה ספק פיקוח נפש.
3. לגבי ענייה לטלפון בשבת, כדאי לסכם מראש עם ההורים שאם תהיה בעיה בשבת הם יתקשרו נניח 3 פעמים עם צלצול ממושך, ורק בהתקשרות השלישית תענה לטלפון.
[כמובן שניתן לסכם גם על דרכי זיהוי אחרות]
4. לכתחילה ראוי שתענה בשינוי.
5. כשההורים חושבים שהמצב הוא לפחות ספק פיקוח נפש אין שום איסור בנסיעה אליך. אמנם יכול להיות איסור בנסיעה חזרה, למשל, אם יתברר שהתינוק בריא. לכן עדיף שבעקבות השיחה הטלפונית אתה תגיע אליהם (אם צריך) ולא להיפך.
I would like to know what the halacha says about having an operation that risks your life, and if you don't do the operation, your
שלום רב. האים יש הקלות בנושא הנידה ואמצעי מניעה לזוגות אשר הבעל עדיין חייל בצבא ומגיע הביתה אחת לשבוע/שבועיים?
אני לומדת באוניברסיטה ובאחד מהשיעורים בנושאי גנטיקה שאלה אותי חברה שאינה שומרת תורה ומצוות: אם וכאשר יוכלו בני האדם ליצור אדם חדש בעזרת הידע שרכשו
שלום כבוד הרב, אני בת 16 ועושה עבודה בתוש"בע על ביקור חולים בעזרת טלפון. השאלה היא כזאת: יש מצווה של ביקור חולים מהתורה אבל אם