צום יום הכיפורים בהריון (טרימסטר שני) במצב של חולשה והקאות
כבוד הרב שלום. אני בהריון רביעי בשבוע 15. ההריון תקין ב"ה אך מתחילתו אני חשה בחולשות ובחילות. ולאחרונה לאחר שאינני שותה או אוכלת למשל זמן
הרקע:
הנני מוהל. מלתי ביום שישי, ובאחריותי באופן הרגיל הנני שומר קשר ביממה הראשונה עד להורדת התחבושת ביום למחרת – מוצאי שבת.
נתבקשתי ע"י ההורים להשאיר טלפון פתוח וזמין לפנייתם במידת הצורך. הם אכן התקשרו מפני שחששו לבעיה. לפתרון הבעיה הם נסעו בשבת ובאו לביתי עם התינוק, וב"ה הבעיה נתבררה ללא חשש.
שאלתי:
1. מהו מעמד המוהל מהבחינה ההלכתית הרפואית?
2. האם אכן היה מותר להשאיר טלפון פתוח וזמין?
3. האם היה עלי לענות מיד, או רק בידיעה שהם המתקשרים?
4. האם היה מותר לענות כרגיל או שהיה צורך בשינוי?
5. האם היה מותר להסכים לבקשתם שיגיעו אלי, בידיעה שהדבר כרוך בנסיעתם?
מאוד אודה לתשובת כת"ר/
1. מעמדו של המוהל מבחינה רפואית-הלכתית איננו שונה ממעמדו של רופא.
2. מותר לך להשאיר טלפון פתוח וזמין אם קיימת אפשרות שיתעורר מצב בו לפי הרגשת ההורים יהיה ספק פיקוח נפש.
3. לגבי ענייה לטלפון בשבת, כדאי לסכם מראש עם ההורים שאם תהיה בעיה בשבת הם יתקשרו נניח 3 פעמים עם צלצול ממושך, ורק בהתקשרות השלישית תענה לטלפון.
[כמובן שניתן לסכם גם על דרכי זיהוי אחרות]
4. לכתחילה ראוי שתענה בשינוי.
5. כשההורים חושבים שהמצב הוא לפחות ספק פיקוח נפש אין שום איסור בנסיעה אליך. אמנם יכול להיות איסור בנסיעה חזרה, למשל, אם יתברר שהתינוק בריא. לכן עדיף שבעקבות השיחה הטלפונית אתה תגיע אליהם (אם צריך) ולא להיפך.
כבוד הרב שלום. אני בהריון רביעי בשבוע 15. ההריון תקין ב"ה אך מתחילתו אני חשה בחולשות ובחילות. ולאחרונה לאחר שאינני שותה או אוכלת למשל זמן
אח שלי נפצע ברגל בסניף "עזרא" בשבת. (הוא הולך ברגל בערך שעתיים או יותר מאחר ואנו גרים רחוק מהסניף) הוא וחבריו הלכו לחבר קרוב וזה
שלום, ברצוני להתחיל מסלול לימודים ביעוץ גנטי ורציתי לדעת אם יש עם כך בעיה הלכתית. הרי בסופו של דבר בעצם היעוץ אגרום להרבה זוגות לבצע
אני בן 27 וחצי, חולה CF (מוטציה W1282X ובעל וריאציה 5T) ברמה קלה ביותר. הCF התגלה בהיותי כבן 20. שירתתי בצבא (כחלק ממסלול ההסדר) ואיני
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.