ראיתי בקובץ האחרון שי"ל על ידכם דיון בנוגע לנוכחות קרוב ליד חולה והתלוות איתו בשבת.
השאלה שמסתובבת הרבה אצלינו לגבי יולדת הרוצה שיצטרפו אליה להיות איתה בלידה בשבת כאשר כולם מסתמכים על החזו"א שאמר שיש חיוב לנסוע עם היולדת אלא שאין הנידון דומה תמיד לפסק הנ"ל בזמן החזו"א הנסיעות היו מבני ברק לתל השומר, שלדעת רוב הפוסקים אין במרחק תחומין דאורייתא, וכנראה שגם אז לא היה במרחק הנ"ל תחומין דאורייתא והנה היום שחלק גדול מציבור הזוגות הצעירים הגרים בפריפריה ולא בערים הגדולות הרי רובן של הנסיעות הוא תחומין דאורייתא, ואם כן השאלה נשאלת האם גם באיסורי דאורייתא דעת החזו"א הייתה כך ואת"ל שכן האם במצב זה שזה תחומין דאורייתא, ומתירים לקרוב משפחה לנסוע עם היולדת, מה יהיה כשהיולדת רוצה שבעלה ואמה [וחמותה] ותומכת ילוו אותה לבית החולים האם על כל הנ"ל אכן מותרים לנסוע, האם אין בזה איסור תורה גם בחוברת האחרונה לא היה נראה שזה היתר גורף, אלא שגם בהצטרפות לכל חולה ובפרט שהיא בהכרה הרי זו שאלה מה דעת הרבנים בזאת.
הדעה הרווחת שהגרי"ש אלישיב שליט"א התיר רק ל-1 לנסוע עם היולדת ולא יותר.
אשמח לשמוע דעתכם בנושא
א. לגמרי לא ברור שתחומין של שלש פרסאות הן מן התורה. הדבר נכון לשיטת הרמב"ם אך לא לשיטת רוב הפוסקים.
ב. גם לשיטת הרמב"ם, כדאי לזכור כי הרמב"ם כתב בתשובה שתחומין דאורייתא קיימים רק ברשות הרבים דאורייתא, ולא בכרמלית.
ג. לגבי יולדת יש להבדיל בין שני מצבים:
אם היולדת מבקשת שיותר מאחד יתלווה אליה אזי מותר להתלוות לפי בקשתה.
אם היולדת איננה מבקשת – אזי די באדם אחד שיצטרף לנסיעה בשבת, ואם מדובר בליל שבת, שאז אדם בודד לא יוכל לסייע כל הזמן, אזי מותר לשני אנשים להצטרף.
שלום, אבי עבר אירוע מוחי לא מזמן שנגרם עקב סכרת ולחץ דם גבוהים. מאז הרופא החליט לתת לו אינסולין ולשם בקרה למדוד את רמת הסוכר
שלום רב. יש לי שני ילדים בריאים ב"ה. בין שניהם היה לי הריון שנגמר בשבוע ה-12 עקב מולה חלקית. כיום אני שוב בהיריון ב"ה. בתחילת