הריון ראשון במעקב, בצום יום כיפור
אל כבוד הרב הלפרין שמי מ' אני בהריון ותאריך הלידה המשוער שלי הוא ב-29.09.07. שאלתי כיצד עליי לנהוג בצום יום כיפור: אני עוברת צומות מאד
לרב ד"ר מרדכי הלפרין שליט"א,
חולה סוכרת אשר אינו נמצא במצב של פיקוח נפש ואינו סובל מסיבוכי סוכרת, ומעוניין לקבל השתלת לבלב מתורם המוגדר על פי ההלכה כמת, ואין הכרח גדול בתרומת זו, שהרי קיימים תחליפים אחרים, אם כי יעילים פחות, או גורמים לקשיים אחרים. כגון הזרקת אינסולין ובדיקות סוכר תכופות. אלא הוא רק מעוניין בהשתלת לבלב על מנת לשפר את איכות חייו ולמנוע סיבוכים הקשורים למחלת הסוכרת שעלולים להיווצר בעתיד.
האם במצב כזה, מותר לקבל תרומת לבלב, ולעבור על איסורי דאורייתא חמורים (איסור הנאה מהמת , איסור ניוול המת , הפקעת מצוות קבורה , איסור חובל וכן הסיכון שיש בהשתלת הלבלב) רק בשביל איכות חיים טובה יותר או הימנעות מסיבוכים עתידיים שעלולים להיווצר מהסוכרת? (והרי רוב חולי הסוכרת לא עוברים השתלת לבלב וחיים בדר"כ חיים ארוכים).
תודה רבה.
ההנחה בראשית שאלתך שמצבו של חולה סכרת לא מוגדר כלל כפיקוח נפש היא בעייתית מאד, משתי סיבות כדלהלן.
א. חולה סכרת, ללא השתלת לבלב, חייו צפויים להיות קצרים יותר. כך שמבחינה הלכתית, יש להתייחס להשתלת לבלב כפעולה מאריכת חיים, ואם כן בכל הנוגע להשתלת לבלב יש למצבו דין של פיקוח נפש.
ב. גם עצם מחלת הסכרת היא מחלה מסכנת חיים, אלא שהסכנה המיידית ניתנת לטיפול באמצעים תרופתיים, או באמצעות השתלת לבלב. במצבים בהם השתלת לבלב נחשבת כטיפול יעיל יותר – פשוט שהתהליך דוחה גם איסורי תורה כבכל מצב של פיקוח נפש. ראה שמירת שבת כהלכתה (מהדורת תשל"ט) ברק לב סעיף כז.
ג. לגבי איסור הנאה מן המת –
ראשית, גם איסור זה נדחה מפני פיקוח נפש.
שנית, ראה במאמרי השתלת איברים מן המת (אסופת מאמרים לקראת הכינוס הראשון לרפואה, אתיקה והלכה, עמ' 91-98 (1993)) ששיטת הגרא"י אונטרמן זצ"ל, והגרשז"א זצ"ל, שאין איסור הנאה מן המת כאשר הרקמה מן המת הופכת בגוף המושתל לרקמה חיה.
ד. לגבי איסור ניוול המת שהוא איסור בין אדם לחברו – ידועה מחלוקת הפוסקים אם פיקוח נפש דוחה איסורים שבין אדם לחברו. דעת ר' יונה, הנוב"י החת"ס והגרשז"א ברורה כי פיקוח נפש דוחה גם איסורים שבין אדם לחברו.
לענייננו סביר שאין הבעיה מתחילה, כי למעשה לא לוקחים איברים להשתלה ללא הסכמת התורם.
וכאשר מדובר באיסורים שבין אדם לחברו עצם הסכמת הנפגע מבטלת את האיסור.
ה. לגבי ביטול מצוות קבורה – ידועה מחלוקת הקדמונים אם מצוות קבורה שייכת לדינים שבין אדם לחברו או לדינים שבין אדם למקום. שתי האפשרויות מכוסות בפסקאות שלמעלה.
אל כבוד הרב הלפרין שמי מ' אני בהריון ותאריך הלידה המשוער שלי הוא ב-29.09.07. שאלתי כיצד עליי לנהוג בצום יום כיפור: אני עוברת צומות מאד
שלום אני חודשיים לאחר לידה והתקנתי התקן תוך רחמי שגרם לדימום קל ברצוני לדעת האם דימום זה מחייב 7 נקיים ?
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.