השתלת כליה – הסיכון ואפשרות הקניה של איבר

שתפו:

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

שלום רב!

סבא שלי סובל מאי ספיקת כליות וצריך לעבור השתלת כליה.

א) האם מבחינה הלכתית מותר לו להכניס את עצמו לסיכון של ניתוח ולא להסתפק בדיאליזה?

ב) האם מותר לתורם להכניס את עצמו לספק סכנה?

ג) האם הרב מכיר דרך שאפשר לקנות כליה אין לנו קצה חוט. מס' טל' וכו'.

תודה רבה!!

תשובה:

לשאלה א':

התשובה – מותר. מותר לאדם לסכן את חייו כשיש סיכוי שהסיכון יאריך את חייו.

לכן הבחירה נתונה בידי הסבא, אם לעבור את ניתוח ההשתלה אם לאו, כמובן רק אחרי שיקבל יעוץ רפואי מקצועי על הסיכויים והסיכונים של כל האפשרויות.

לשאלה ב':

א. אסור לאדם להקריב את חייו להצלת אחר, שהרי מי קבע שחיי חברו עדיפות על חייו? (פרט למצבי מלחמה, שכל עיקרה סיכון הלוחמים למען הצלת חבריהם בחזית ובעורף).

ב. לגבי סיכון (ספק) חייו של אחד להצלת אחר, הדבר תלוי במחלוקת בין התלמודים.

לדעת הירושלמי יש חיוב לסכן חייו להצלת הזולת, ולדעת הבבלי אין חיוב כזה.

ג. הלכה כדעת הבבלי, אך האחרונים חולקים אם לדעת הבבלי גם אסור לסכן חיים להצלת הזולת (דעת הציץ אליעזר), או שאין חיוב אך קיימת רשות למי שרוצה (דעת האגרות משה).

ד. לעניין תרומת כליה, מאחר ואין בה סיכון אמיתי של תורם בריא, השאלה איננה נוגעת לאמור בפסקאות א-ג למעלה.

לעומת זאת קיימת פסיקה מפורשת של הרדב"ז בשאלת החובה להקריב איבר (בלא סיכון חיים) להצלת הזולת ממות.

פסיקתו היא חד משמעית: אין חיוב.

ומי שמקריב איבר להצלת הזולת נחשב כחסיד מיוחד.

ה. לפני כשנתיים התפרסם בארץ ה"ריב" שהתרחש במשפחת הרב אברהם רביץ, שנזקק אז להשתלת כליה, ובני משפחתו רבו על הזכות להיות תורמים, עד שנקבע מי מהם יזכה במצווה, והוא תרם.

לשאלה ג':

אינני מכיר שום מערכת חוקית בישראל העוסקת בסחר באיברים.

להדפסה

שאלות נוספות

דימום מחמת בדיקת רופא

שלום. ראשית, אציין למען ה"גילוי הנאות" ששלחתי את השאלה הזאת ביום חמישי שעבר לצוות מכון פועה. מכיוון שעד כה לא קיבלתי תשובה, ומפאת דחיפות העניין

קרא עוד »

מה אתם מחפשים?