ניתוק ממכשירים
אני עושה עבודה על נושא ניתוק חולה ממכשירים ומה שאני ראיתי שאפשר להגיד שאפילו כל הרבנים אומרים שמותר לנתק חולה שאפסו סיכוייו לחיות ואין לו
שלום רב, אני צריכה לעבור ניתוח להשתלת חניכיים בקרוב.הרופאה הסבירה לי שהחומר אותו משתילים לי עשוי מקולגן של אנשים מתים, נדמה לי שקוראים לחומר אלודר. האם יש בעיה להשתמש בחומר כזה להשתלה?
תודה, ד'
א. ככלל, אין בעיה בהשתלת חומר מן החי בחניכיים, גם אם מקורו איננו כשר.
אמנם אם המושתל הוא כהן, ומדובר בהשתלת עצם אדם שנלקחה מן המת, יש לשאול שאלת חכם מיוחדת [ראה נשמת אברהם (מה"ת) חלק יו"ד, סי' שס"ט ס"ק ב' 1-4].
ב. קיימת שאלה הלכתית והיא: האם יש כאן איסור הנאה מן המת?
התשובה לשאלה זו היא שלילית לאור פסק הלכה של הג"ר איסר יהודה אונטרמן זצ"ל הרב הראשי האשכנזי השני לישראל, וכן דעת הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, שרקמה מן המת שהושתלה באדם חי והפכה לחלק מרקמת החי – אין בהנאה ממנה איסור של הנאה מן המת (שבט מיהודה עמ' שיד). פרטים נוספים בסוגיא זו – ראו מאמרי השתלת איברים מן המת; אסופת מאמרים לקראת הכינוס הראשון לרפואה, אתיקה והלכה, בפרק ג' עמ' 91-98 (1993).
אני עושה עבודה על נושא ניתוק חולה ממכשירים ומה שאני ראיתי שאפשר להגיד שאפילו כל הרבנים אומרים שמותר לנתק חולה שאפסו סיכוייו לחיות ואין לו
לאחר ניתוח ערמונית, יש לי בעיית שליטה בשתן ואני משתמש באופן זמני בתחתונית (פד), אשר לתוכו מטפטף השתן. הצד החיצוני נשאר יבש, אך הצד הפנימי
אם אני אעשה בדיקה ויתברר שצריך טיפול ויש בעיה חלקית אז זה נרשם בתיק הרפואי שלי ובת זוגתי העתידית תקבל התראה על זה מהקופת חולים
אני ילדתי לפני חודשיים. בתי ניזונה מהנקה בלבד ואינה אוכלת מבקבוק כלל (גם לא חלב שאוב). בעבר כאשר צמתי כמעט ונגמר לי החלב. מה עלי
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.