המשך לשאלה 412
הבהרה: בעקבות המאמר של הרב זילברשטיין המצ"ב נשאלה השאלה, אם האישה מוכנה לוותר על הרחם(כדברי הרדבז שיש בזב מידת חסידות) האם יהיה מותר לה ואז
שלום רב, אני צריכה לעבור ניתוח להשתלת חניכיים בקרוב.הרופאה הסבירה לי שהחומר אותו משתילים לי עשוי מקולגן של אנשים מתים, נדמה לי שקוראים לחומר אלודר. האם יש בעיה להשתמש בחומר כזה להשתלה?
תודה, ד'
א. ככלל, אין בעיה בהשתלת חומר מן החי בחניכיים, גם אם מקורו איננו כשר.
אמנם אם המושתל הוא כהן, ומדובר בהשתלת עצם אדם שנלקחה מן המת, יש לשאול שאלת חכם מיוחדת [ראה נשמת אברהם (מה"ת) חלק יו"ד, סי' שס"ט ס"ק ב' 1-4].
ב. קיימת שאלה הלכתית והיא: האם יש כאן איסור הנאה מן המת?
התשובה לשאלה זו היא שלילית לאור פסק הלכה של הג"ר איסר יהודה אונטרמן זצ"ל הרב הראשי האשכנזי השני לישראל, וכן דעת הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, שרקמה מן המת שהושתלה באדם חי והפכה לחלק מרקמת החי – אין בהנאה ממנה איסור של הנאה מן המת (שבט מיהודה עמ' שיד). פרטים נוספים בסוגיא זו – ראו מאמרי השתלת איברים מן המת; אסופת מאמרים לקראת הכינוס הראשון לרפואה, אתיקה והלכה, בפרק ג' עמ' 91-98 (1993).
הבהרה: בעקבות המאמר של הרב זילברשטיין המצ"ב נשאלה השאלה, אם האישה מוכנה לוותר על הרחם(כדברי הרדבז שיש בזב מידת חסידות) האם יהיה מותר לה ואז
אנו כותבים עבודה על מניעת חיסונים לילדים ע"י הוריהם מטעמים אידיאולוגים. רצינו לדעת מה יחס ההלכה בנושא, והאם ישנם מקורות יהודיים והלכתיים העוסקים בנושא זה
לרב שלום! בצום תשעה באב האחרון, לא צמתי כי היה שלשולים כבדים. שאלתי היא האם נהגתי נכון? אודה לרב מאוד אם יענה על שאלתי.
שלום כבוד הרב! אני אישה בת 34 המיועדת לניתוח קסרי 5. בהריון הנוכחי נקלטתי עם התקן. אני לא יכולה לקחת גלולות מכיון שלאימי היה סכרת