קבורה בתכריכים
ברצוני לשאול מאמתי נהוג ביהדות לקבור מתים בתכריכים,מי פסק ,והאם יש לכך סימוכין?
שלום
אני אשתתף בקבוצת עבודה של המרכז הישראלי להשתלות שתעסוק בשאלה האם ניתן להוסיף ניקוד למי שחותם על כרטיס אד"י.
האם יש איזשהו חומר כתוב בענין דומה בכדי שאוכל להכין שיעורי בית ?
נא לא לפרסם את התשובה.
י'
על פי ההלכה אין מניעה הלכתית לתת תגמול לתורם עצמו.
כל זה נכון לא רק לגבי חותם על כרטיס אד"י, דהיינו תורם את איבריו לאחר מותו, אלא גם לגבי תורם אחת מכליותיו בחייו.
ראה נשמת אברהם חלק ד' חושן משפט (מהדורה חדשה תשס"ז) סי' ת"כ, ס"ק ד' 6, 6א' ; וכן בספר אסיא ט', עמ' 321-349 ; שם, עמ' 350-353 ; וספר אסיא י' עמ' 52-58 ; שם, עמ' 59-78.
בעיה הרבה יותר קשה ושנויה במחלוקת היא האם מותר לתגמל משפחה על הסכמתם ליטול איברים להשתלה מקרובם המת.
בכך יש ניצול של גופת הנפטר לצרכים כלכליים של משפחתו – מצב לגמרי לא תקין, ויש בו חשש לאיסור תורה של איסור הנאה מן המת. כך שהשאלה ההלכתית היא האם מצב פיקוח הנפש של הנתרם מתיר גם את התגמול בזה. ראה נשמת אברהם חלק ד' חושן משפט (מהדורה חדשה תשס"ז), סימן תכ' ס"ק ד' 7.
לדעתי ניצול זכות ההסכמה לקבלת תגמול למסכים לנטילת איברי המת, איננו רחוק מבחינה תפיסתית מקניבליזם מעודן.
למרות האמור, אם מדובר בתגמול למשפחת התורם, תגמול שנקבע מראש והיה ידוע לתורם בעת חתימתו על כרטיס אד"י, במקרה כזה נראה לי שאין לאסור את קבלת התגמול על ידי המשפחה מאחר והתגמול נקבע בחיי התורם וניתן בעצם לתורם (שהעביר אותו למשפחה) עם הסכמתו.
ברצוני לשאול מאמתי נהוג ביהדות לקבור מתים בתכריכים,מי פסק ,והאם יש לכך סימוכין?
אני בת 40, אין לי ילדים ולא הייתי אף פעם בהריון. אני חיה בארצות הברית. לצערי אינני מייצרת ביציות והסיכוי היחידי שלי להרות הוא על-ידי
לכבוד הרב דר' הלפרין שלום וברכה לאשה שאבחנו אצלה ציסטה בשחלות ורופא טוען שצריכה לעבור ניתוח בשחלה. אם אירע ליל טבילה האם ניתן להשתמש באמצעי
לכבוד הרב דר' מרדכי הלפרין, ידוע בציבור כי דעתו של הגרי"ש אלישיב הוא שאדם שמת מוות מוחי מוגדר כחי לכל דבר. רציתי לשאול, האם יש משהו
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.