חזרת רופאה בשבת ושאיבת חלב
שלום, אני מתחילה לעבוד כרופאה בבית חולים בירושלים ויש לי בבקשה שתי שאלות: 1. אצטרך לעשות משמרות גם בשבת ולנסוע הלוך וחזור עם גוי. אנו
לכבוד
הרב מרדכי הלפרין
שלום רב. לצערנו, נקבע מותו של החולה אודותיו שוחחנו בליל שישי שעבר.
הועדה התכנסה וקבעה את מותו ביום שישי בצהרים בשעה 12:43. משפחתו הסכימה לתרומת איברים. בסופו של דבר, הושתלו ליבו, שתי כליותיו, שתי ריאותיו ושתי קרניות. המשפחה נשאלה האם היא מסכימה לביצוע הנתיחה בשבת והוריתי להם שמצוה להזדרז בפיקוח נפש. במהלך השבוע מנקר בי הספק האם הוריתי כהלכה.
א. האם צריך היה לחשוש שמצבו יתדרדר ולא יוכלו להשתמש באבריו?
ב. האם צריך היה לחשוש לשלומם של החולים שקיבלו את איבריו, או מכיון שהם הסתדרו כך במשך תקופה, לא הייתה נחיצות בביצוע הניתוח בשבת?
ג. האם היה מקום לחלק בין איברים שונים?
אודה לרב על תשובתו ועל שמירת השאלה בדיסקרטיות עקב רגישות הנושא.
בברכה,
משה שפטר
טירת צבי
א. אמת. זה חשש אמיתי שהמציאות מוכיחתו
ב. מדובר בחולים שיש בהם סכנה ממשית, עליהם נאמר: הזריז הרי זה משובח, והשואל הרי הוא שופך דמים.
ג. יש מקום לדיון בנושא בקרניות. כאן יש הבדל בין מצבים שונים החסרים לי. למשל: אם מדובר להשתלת קרנית לאדם עיוור בשתי עיניו, מצבו מוגדר כפיקוח נפש, כמו כן חסרים לי נתונים על משך השרידות של קרניות לאחר המוות בכל אופן, אינני בטוח שעצם השתלת הקרנית דוחה שבת כאשר ניתן לשמר את הקרנית ולהשתילה אחרי שבת.
שלום, אני מתחילה לעבוד כרופאה בבית חולים בירושלים ויש לי בבקשה שתי שאלות: 1. אצטרך לעשות משמרות גם בשבת ולנסוע הלוך וחזור עם גוי. אנו
מה הם האופציות לאשה שנאסר עליה מכאן ולהבא על ידי הרופאים לללדת מחמת ניתוח קיסרי – מניעת הריון או סירוס
dear R Halperin Shlitah: shalom uvracha. i now work for the JLE (Ohr Sameach London) and after a conversation with R Akiva Tatz regarding a
במהלך חיפוש שערכתי באינטרנט זכיתי למצוא מאמר מעניין מאת פרופ' אברהם סופר אברהם בדבר סימן שכ דיני סחיטה בשבת סעיף יז (א): ספוג, אין מקנחין