שלום כבוד הרב,
בהמשך לשיחתנו, להלן שאלות בעניין עבודתי בשבת כאחות בבית חולים:
הפעלת מכשירים חשמליים כגון: מכשירי הזנה, הנשמה, מוניטור ועוד מכשירים לניטור ולסיוע.
שלום וברכה. הדין בנושאים אלו מתייחס אף למנהג עדות המזרח (ע"פ פסקי הרב עובדיה יוסף זצ"ל).
הכלל בכל האמור להלן:
א. במידה ומדובר בחולה הנתון בסכנת חיים ('חולה שיש בו סכנה')[1], והפעולה נדרשת במישרין כחלק מהטיפול הרפואי לו נזקק החולה, יש להתיר את עשיית הפעולה אף אם כרוכה באיסור תורה. אף אם אינו בסכנת חיים אולם ישנה סכנה לאיבוד אחד מאבריו ('סכנת איבר'), מתיר הרב עובדיה יוסף עשיית פעולה הכרוכה באיסור תורה לצורך הצלת האיבר[2]. אומנם יש לצמצם ולעשות רק מה שהכרחי ביותר אשר בלעדיו לא ניתן לעשות את הדרוש להצלת החולה.. יעויין בשו"ת יביע אומר חלק י (אורח חיים סימן ל) שכתב שהעיקר להלכה כדברי הרמב"ם שא"צ שינוי, כי גם מרן השו"ע לא הזכיר שינוי.
ב. במידה ומדובר בחולה שאין בו חשש לסכנת חיים ('חולה שאין בו סכנה'), אין להתיר לעשות לרפואתו פעולה הכרוכה באיסור תורה[3]. אומנם יש להתיר 'אמירה לגוי' שיעשה הוא לצורך רפואתו של החולה את הכרוך באיסור תורה[4], ובמידה ואין גוי יש להתיר בשעת הצורך אף ע"י יהודי – בתנאי שעושה את הפעולה 'בשינוי' מהדרך הרגילה[5].
ג. פעולה הכרוכה באיסור דרבנן, יש להתיר עשייתה 'בשינוי' מהדרך הרגילה[6], ואם אי אפשר לשנות יעשנו ע"י גוי, ואם אין גוי יש להתיר ליהודי לעשותה כדרכה[7].
כל מקרה יש לדון ע"פ הגדרות אלו, בהתאם לרמת האיסור (איסור תורה או איסור דרבנן) ובהתאם לרמת החולי ('חולה שיש בו סכנה' או 'חולה שאין בו סכנה').
בנוגע למכשירי חשמל: לרוב המוחלט של המכשירים אין בשימוש בהם בשבת חשש לאיסורי תורה, ועל כן יהיה מותר להשתמש במכשירים אלו גם לחולה שאין בו סכנה. אכן יש לברר את המציאות בכל מכשיר ומכשיר ולאחר מכן לשאול רב.
[1] ואף אם מדובר בספק סכנת חיים.
[2] חזון עובדיה חלק ג' עמ' רל"ה (כדעת הראשונים המתירים לחלל את השבת באיסור תורה עבור 'סכנת איבר', ולמרות שהשמיט השו"ע את דעתם, יש לצרף את דעת השו"ת 'ציץ אליעזר' – שבזמנינו יש לחוש בכל סכנת אבר להתפתחות סכנה בכל הגוף מצד זיהום וכדו').
[3] שו"ע או"ח סימן שכ"ח סעיף י"ז.
[4] שו"ע שם.
[5] הגרש"ז אויערבאך, הובאו דבריו בשמירת שבת כהלכתה מהדורה תש"ע פרק ל"ג סעיף ב'(ע"פ דעת שו"ע הרב, אגלי טל, תהלה לדוד ועוד, המתירים אף איסור תורה לחולה שאין בו סכנה, בתנאי שעושה זאת 'בשינוי' מהדרך הרגילה).
[6] שו"ע שם.
[7] שמירת שבת כהלכתה שם (ע"פ משנה ברורה סימן שכ"ח ס"ק ק"ב בשם 'חיי אדם').
שלום וברכה הרב ד"ר מרדכי הלפרין, אשתי ואני יש לנו מצב מסובך ואנחנו צריכים עזרה הלכתית מרב שמבין בעניינים ההלכתיים והרגשיים והרפואיים של אמצעי המניעה.יש
Post Content שלום וברכה, אבי בן 70 בריא ושומר על כושר, אך נדרש לעבור ניתוח מעקפים (לב) בתחילת חודש ניסן. הוא לוקח כדורים כמתבקש לאחר
שלום. מקווה שזה המען המתאים אני מתענה פעם בחודש. מפסיקה לחיות. לא יכולה לנסוע לשום מקום, לא יכולה לטייל, לעבוד. (אני בת 16) אני שקלתי
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.