הסרת שער הפנים – בחור ישיבה

שתפו:

24 בינואר 2015

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

ישאו הרים שלו'
פנה אלי תלמיד מהישיבה לגבי הסרת שער הפנים שלו.
היות שאנו מכירים, 'הכרת פניו ענתה בו' שלא בגנדרנות עסקינן,
אלא בנראות שבסטנדרטיים ההווים, יש בה משום מבוכה וצער. (שלדעת הגאונים אפי' בבתי השחי והערווה מקום שנהגו שרי. ובגינת וורדים שכן דעת הרמב"ם. וברב פעלים שלא נהגו שם בזה כהשו"ע.)
כששאלתי אותו על איזה טיפול הוא שואל בדיוק (בכדי לסלק חששות נלווים – טיפול אצל קוסמטקאית, ייחוד, ושאר ירקות)
הוא אמר שכשהוא בירר במכונים למיניהם אמרו לו כי באזורים אותם הוא מבקש,
(בין הצאוור לסנטר, ובאיזור הפאות) הטיפול בקרני אור איננו יעיל. על כן הציעו לו 'אפליציה'.
כשחיפשתי באינטרנט רימון שלי, הוא משום מה חסם את כל התוצאות.
אמנם, בויקיפדיה יש מספר שורות על 'אפילציה':

אפילציה (או אלקטרוליזיס) היא תהליך הלחמה של פריצות נימי דם (כאשר הנימים ניפגשים עם המטריקס נוצרות שערות). השיטה מוגדרת כקוסמטית. ביישומה מלחימים את נימי הדם ומנתקים אותם מהמטריקס, תהליך המוביל להסרת שיער לצמיתות מהגוף. כמו רוב הטיפולים בתחום האסתטיקה, גם האפילציה פותחה מתוך צורך לפתרון בעיה רפואית; ב-1875, ד"ר מישל צ'ארלס, רופא עיניים, ביקש לפתור את בעיית צמיחת הריסים ההפוכה בקרב מטופליו אשר גרמה לדלקות עיניים, כאבים ובעיות אחרות. ההליך הראשוני בוצע בעזרת סוללה ושני חוטי חשמל, אשר בעזרתם צרב ד"ר צ'ארלס את הריסים הפגומים ובכך תיקן את כיוון צמיחתם או לחלופין, הסיר אותן לצמיתות. הטיפול מתבצע על ידי החדרת מחט מיוחדת לאפילציה דקיקה לזקיק השערה, העברת זרם חשמלי אשר צורב את השורש ובכך מנתק ומונע צמיחת שיער חוזרת והוצאת השיערה באמצעות פינצטה. הטיפול באפילציה במחט חשמלית נעשה במהלך סדרת מפגשים. הטיפול נחשב לבעל שיעורי הצלחה גבוהים[דרוש מקור]. טיפול שגוי ונזקים לעור – אופי הטיפול- החדרת מחט לזקיק השערה והעברת זרם קל- מחייב מיומנות רבה ומבוצע בדרך כלל על ידי אפילטורים, רופא או קוסמטיקאי מוסמך. בהיעדר המיומנות הנדרשת, הטיפול יכול להסב נזק לאזור המטופל ובמקרים חמורים יותר עלול להשאיר צלקת, כוויה, דלקת ואף כתמי פיגמנטציה.
שאלתי: א. האם יכול להיות במחט זו שנראה כי 'משחיתה עם השורש' (מאירי) חשש כלשהו? (מעבר לפ"ת (יו"ד קפ"א) גבי גילוח בסם שחשוב לכמה דעות חוקות העכו"ם)
ב. האם באזור הפאות (מעל מקום שעצם הלחי התחתון וכו', במרווח שבין סוף ס"מ רוחב הפאה שמשאירים כולם, לבין האף) יש משום הקפה?
(ואפילו אם תעשה קוסמטיקאית מ"מ לאיזה דיעות אסור אפילו בקטן, ובכלל, לכ' אם הולך אליה לא גרע מ'מטה עצמו אליו')
(אני לא רואה סיבה לומר שמותר, אבל מ"מ הוא טוען שראה כמה וכמה אנשים שומ"צ שבעבר היה להם כמן 'מגף' וכל רוחב השטח שבין האוזן לאף היה משׂוער,
והיום אין להם כי אם אותו ס"מ ויותר שרגילים בו כולם. אמרתי לו שאינני יודע טעם לפטור, ואולי נשותיהם שסברו כאותן השיטות שאישה אינה חייבת אפי' בהקפת גדול באו בחשאי בלילה וגילחום… אבל מ"מ אמרתי לו שאשאל מורה הוראה.)

ובהיבט המקצועי – האמנם? הטיפול בקרני אור איננו יעיל באזורים אלו? (או שמבקשים לעשות עליו קופה)
תודה מאד מאד
א

תשובה:

א. להלכה איסור הקפת פאת הראש לא הותר גם אם לא נעשה דרך השחתה.
ב. במקום בו אין איסור הקפה ואין איסור השחתה, הדיון העיקרי היא בשני נושאים: איסור "לא ילבש" ואיסור חובל.
להלכה הפוסקים מתירים במקום בו הפעולה נעשית למניעת סבל אמיתי.
ראה:
ג. לגבי פאת הזקן, לא ברור לי למה כל כך חשוב להסיר השער גם שם. אך אם הדבר באמת חיוני ניתן להקל מכמה סיבות, בין היתר כשם שהקלו במכונות גילוח ובמספרים כעין תער. ואף שהדברים ארוכים, לכאורה כאן יותר פשוט כי הדבר לא שונה מהיתר "מלקט", שהרי אין הלכה כרבי אליעזר.
מרדכי הלפרין

להדפסה

שאלות נוספות

מריחת קרם שיזוף בשבת

שלום וברכה, העור שלי בהיר מאוד ונשרף בקלות. בשבת אני נוהגת לצאת לטייל במרחבים. ללא קרם שיזוף, אני אאלץ להישאר ספונה בביתי. איך עלי לנהוג?

קרא עוד »

מה אתם מחפשים?