המשך לשאלה 7930 – הזנה מאולצת של מטופלים במצב של תת-תזונה

שתפו:

5 במאי 2017

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

לרב שלום
בהמשך לשאלה 7930 .תודה רבה על התשובה המפורטת.
בעניין מטופל בר דעת . מהי ההגדרה ההלכתית למטופל כזה? מי יכול להגדיר אותו כך? השאלה היא כמובן בעניין החובה להזין את האדם בכל מצב למעט המצבים שאותם הרב ציין.
תודה רבה

תשובה:

כבר כתב הרמב"ם שיש קושי בכתיבת הגדרות לפסול של 'חוסר דעת'.
במקרים הקיצוניים – אין בעיה והדבר ניכר לכל.
במקרי הביניים יש צורך בבדיקת דיין בעל נסיון.
כדאי לדעת כי לגבי פסילת האדם עקב 'חוסר דעת' יש הבדל בין הגישה המצמצמת של חז"ל לבין הגישה המרחיבה של המטפלים הפסיכיאטריים. ראו במאמרו של הרב שלמה אבינר, על ההבדל הזה, בספר: רפואה והלכה-הלכה למעשה (מכון שלזינגר, ירושלים תשס"ו), עמ' 69-72 (הספר נמצא גם במאגרים הדיגיטליים 'אוצר החכמה' ו'אוצרות התורה').

להדפסה

שאלות נוספות

שאיבת חלב בשבת

שלום וברכה שאלתי הנה האם מותר לאשה מינקת לשאוב חלב בשבת במשאבת חלב ידנית, מדובר בארוע משפחתי כשהאשה בחודש הראשון לאחר הלידה, מיניקה כ 40

קרא עוד »

הדרכה בטהרת המשפחה

אני בחורה חילונית נשואה +2 ילדים ובהריון שליש שני , אני מאוד רוצה להתחיל לשמור על טהרת המשפחה , ולהתחיל בטבילה במקווה , אבקש פרטים

קרא עוד »

מה אתם מחפשים?

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.