השימוש בדיאפרגמה (ושיטת הגרש"ז)
קראתי בעניין רב את מאמרו של הרב בעניין דעתו של הגרש"ז על דיאפרגמה (אסיא עז-עח, עמ' 136-154 (2006)).אני מבקש הפנייה לחוןמר על שתי נקודות שלא
שלום וברכה.
נשאלתי על ידי זוג, העומדים בע"ה לפני לידה, כאשר התאריך המשוער הוא ראש השנה.
המליצו להם לתת תאים מן הדם של חבל הטבור, דבר שעשוי לעזור בעתיד לפתירת בעיות של פיקוח נפש.
דא עקא, צריך לטלפן לנציב מטעם החברה שיבוא לקחת את המבחנה, ואסור שהחומר ישהה 3 ימים ללא הקפאה. ראש השנה יחול בשנה זו ביום חמישי, כך שאם תלד בראשון שלו, צריך לטלפן כבר בחג.
א. האם מותר לאסוף את הדם במבחנה בחגשבת ?
ב. אם כן, האם מותר לטלפן (הדבר כרוך באיסור דרבנן של שיחת הטלפון, ובאיסור דאורייתא של הנציג שיגיע קרוב לודאי ברכב)
ג. ככלל האם הפעולה הזו יכולה להיות מוגדרת כפיקוח נפש, מכיוון שאם לא יעשו אותה בזמן, לא ניתן לחזור עליה ולהציל חיים ?
תודה ושנה טובה
שימור דם מחבל הטבור, לשם גיבוי עתידי של היילוד עצמו שמא יחלה במחלה המצריכה השתלת מוח עצם – איננה מותרת אם היא כרוכה בחילול שבת אפילו באיסור דרבנן.
טעם הדבר הוא, שהמחלה לא לפנינו וסיכויי היילוד להזדק להשתלת מח עצם בעתיד הם פחות מ"אחד לכמה רבבות", סיכוי זניח שאיננו יוצר מצב של פיקוח נפש.
לעומת זאת, אם מתנהל מבצע איסוף דם מחבל טבור של יילודים בניסיון למצוא דם מתאים להשתלת תאי מח עצם בחולה קיים – אזי פעולת הנטילה, השימור והבדיקה מותרים בשבת, שכן מדובר בפעולה שנועדה לנסות להציל חולה קיים.
קראתי בעניין רב את מאמרו של הרב בעניין דעתו של הגרש"ז על דיאפרגמה (אסיא עז-עח, עמ' 136-154 (2006)).אני מבקש הפנייה לחוןמר על שתי נקודות שלא
שלום רב, ברצוני לשאול האם עלי לצום ביום כיפור הקרוב ואם כן כיצד? אני בת 28 נשואה + ילדה בת 4 אני נמצאת בתת
השבוע קיבלתי טלפון מקופת חולים בה אני חברה ובשיחה ניסו לשכנע אותי להצטרף (וגם לצרף את שלושת ילדי) לביטוח על תרופות שלא בסל ו/או ניתוחים
ר' מרדכי שלום, אני מקווה ששלומך וב"ב טוב. עליתי כעת על משהו חשוב מאד מבחינתי, והוא נראה לי רלוונטי גם לענייניך. אשמח לשמוע את דעתך.