דעתו של הגרשז"א על הדלקת מכשירי שמיעה בשבת

שתפו:

24 במאי 2019

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

שלום הרב הלפרין,
הגרש"ז אוירבך, בתשובה משנות ה40 (מובא במנחת שלמה מהדורא תנינא כה) התיר "לפתוח ולסגור" מכשירי שמיעה (ולא רק שינוי הזרם).
האם הוא החזיק בדעה הזאת בשנים היותר מאוחרות? האם מדובר בהיתר של איסור דרבנן עבור חולה (ראה מנחת שלמה א:ט), כי ברור שלא התיר הדלקת מכשירים אחרים. האם שמעת ממנו התייחסות לשאלה הזאת?
תודה!

תשובה:

א.  הגרשז"א מעולם לא שינה את דעתו בנושא חשמל.
ב. לגבי שימושים בחשמל שאינם לצורך חולה/בריאות (כולל חולה שאין בו סכנה), ולצרכי ביטחון (אף שלא במצב פיקו"נ)
    — כלומר לצרכים ביתיים — הגרשז"א הורה להחמיר בפועל כדעת החזון אי"ש.
ג. לצורך חולה/בריאות (כולל חולה שאין בו סכנה), ולצרכי ביטחון (אף שלא במצב פיקו"נ) — הגרשז"א הורה שאין בפתיחת/סגירת מעגל חשמלי איסור תורה,
   ומעיון מדוקדק בדבריו (שאמר לי וכתב) — הוא לא היה מוכן לומר שיש בכך איסור דרבנן.
   לגבי טלפון הוא הורה להתייחס כאל איסור דרבנן, לא בגלל שכך סבר אלא רק כי "כבר הורה זקן" — הבית יצחק. ואכמ"ל, וראה בספרי רפואה מציאות והלכה, סימן ד.
זו היתה ונשארה דעתו של הגרשז"א.

להדפסה

שאלות נוספות

בתולין

האם ילדה שנאנסה בסיבות גיל 9 ע"י ילדים בגילה יכולה לאבד את בתוליה? הבחורה הזאת נזכרת בזה כיום ושואלת את עצמה מה היא תענה לבעלה

קרא עוד »

תרומת איברים

בס"ד כבוד הרב שלום, הייתי מעוניינת לדעת מהי עמדת הדת היהודית בנושא תרומת איברים. התרומה הינה דבר חשוב ביותר ואני מעוניינת לחתום על כרטיס אדי

קרא עוד »

מכשיר שמיעה בשבת

שלום כבוד הרב! אני מדריך כיתה ח` בתנועת נוער ויש לי חניך שנעזר במכשירי שמיעה (שתי האוזניים). חניכים אחרים העירו לי שכשהוא רוצה, למשל, לקרוא,

קרא עוד »

מה אתם מחפשים?

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.