withdrawing care from a terminally ill patient
Shalom, My rav, Rabbi Mordechai Lebhar of Los Angeles, gave this email to ask a very serious medical halacha question. I understand that a terminally
שלום רב
אני תלמיד בכולל שבישיבת "ברכת משה" מעלה אדומים. אנו לומדים כעת הלכות נדה, ועסקנו לאחרונה בדיני כתמים. ברצוני לדעת מה מדיניות רבני המכון בעניין כתמים אצל אשה שנוטלת גלולות "סרזט, או "פמולן". שאלה זו היא בעקבות תשובה של הרב יעקב אריאל המופיעה בשו"ת "אהלה של תורה, כרך ה', בו הוא פוסק שדם שיוצא מן האשה בעקבות שימוש בגלולות אלו הינו דם נדה מדאורייתא לאור ה"כמעט וודאות" שיש בהם שיוציאו דם (ועוד סיבות), ואין שום אפשרות להקל בעזרת הקולות של דיני כתמים (בגד צבעוני, אינו מק"ט וכו'). עוד הוא אומר שם שבגלל בעיה זו מותר לאשה מניקה להשתמש באמצעי מניעה יותר "בעייתיים" הלכתית, בתקופה זו.
כאמור, רציתי לדעת מה דעת המכון בעניין החומרא שדם היוצא מאשה כזו הוא דאורייתא, וכן בעניין הקולא של שימוש באמצעים יותר בעייתיים.
תודה, כל טוב
דימומים מסוג זה קרויים בשפה הרפואית "דמם שבירה" (breakthrough bleeding) והם דימומים שאוסרים מן התורה כמו דם זבה.
לכן, האפשרויות הרפואיות העיקריות הבאות בחשבון הן שלש:
ראשית, כדאי לנסות לקחת את הסרזט מספר שבועות תוך הקפדה על שעת נטילה מדוייקת וקבועה.
בחלק מן המקרים הדימומים פוסקים או מתמעטים.
האפשרות השניה היא לעבור לגלולה משולבת למניעת הריון, במקרה כזה ישנם סיכויים מסויימים שתהיה ירידה בכמות החלב של המניקה, ולכן צריך לשקול אפשרות זו בכובד ראש, ובהתיעצות עם רופא הנשים שלכם.
האפשרות השלישית היא לעבור להתקן תוך רחמי (IUD).
גם כאן יש הבדלים בין התקנים שונים בנוגע לכמות הכתמים והדימומים שנגרמים בעטיו של ההתקן.
התקנים המפרישים הורמונים פרוגסטטיביים, עלולים לגרום תקופה ארוכה של כתמים המונעים טבילה, ולכן אינם מומלצים.
התקני נחושת בצורת T הם עדיפים על התקן מסוג MLC שעקב זרועותיו המשוננות הוא גורם יחסית ליותר דימומים.
ההתקן הטוב ביותר מבחינה זו הוא התקן GYNEFIX. הוא גורם לפחות דימומים משאר ההתקנים, אך צריך מומחיות מיוחדת בהתקנתו.
[הרופא בעל הניסיון הרב ביותר בישראל בהתקנת ה GYNEFIX הוא ד"ר אורי לוי. ניתן להשיגו בטלפון: 04-6750856. כמו כן גם לד"ר ברונו רוזן נסיון רב מאד בהתקנת GyneFix וניתן להשיגו בטלפון 02-5678444]
אפשר גם להשתמש בפתילות ("נרות") למרות שיעילותן במניעת הריון פחותה מזו של גלולות או התקן.
אך נטילתן תוך הנקה מלאה מעלה את היעילות לרמה סבירה.
אין להשתמש בעצה זו אם קיים סיכון ממשי בהריון נוסף , והסיכון הזה הוא הסיבה לצורך במניעה.
קיימת גם אפשרות של שימוש בדיאפרגמה. פרטים על שיטה זו כדאי לברר עם הרופא או עם ד"ר אורי לוי.
אך חשוב לזכור כי לדעת הרבה פוסקים, מבחינה הלכתית שיטת הדיאפרגמה פחות טובה מזו של גלולות או התקן תוך רחמי (IUD).
על ההיבטים ההלכתיים הנוגעים לשימוש בדיאפרגמה ראה באסיא עז-עח:
1. הרב יואל קטן, מבוא לדיאפרגמה (סוגיית מוך בשעת תשמיש) , אסיא עז-עח, עמ' 65-72 (2006)
2. השימוש בדיאפרגמה למניעת הריון , אסיא עז-עח, עמ' 124-135 (2006)
3. דיאפרגמה – דעת הגרש"ז אויערבאך (לפני חזרה ולאחריה) אסיא עז-עח, עמ' 136-154 (2006)
Shalom, My rav, Rabbi Mordechai Lebhar of Los Angeles, gave this email to ask a very serious medical halacha question. I understand that a terminally
שלום רציתי לשאול יש לי בת המרכיבה מכשיר שמיעה באוזן ימין היא מרכיבה מכשיר רגיל ובשבת אנחנו לא מכבים אותו אלא סותמים את הפתח עם
בס"ד שתי שאלות: האם יש היתר ללכת לרופא נשים? (לא רופאה) אני מרוצה מאוד מהחלטות הרופא והמלצותיו. בבדיקת שקיפות עורפית בשבוע 10 + 5 ימים
Shalom, at the moment I am writing an essay about the jewish view about stem cell research. So I wanted to ask you, what the