דימום בעת שימוש בנובורינג

שתפו:

16 בספטמבר 2011

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

בס"ד

לאחרונה התחלתי להשתמש בטבעת בשם נובורינג למניעה ,המחזור שלי סדיר בדר"כ אך במסגרת הימים הנקיים גיליתי דימום בגודל שעועית.
האם עליי לבצע הפסק טהרה שוב.

תשובה:

א. NuvaRing היא טבעת עשויה חומר פלסטי בקוטר של כחמישה ס"מ, דקה, גמישה ומפרישה באופן רציף הורמונים מונעי ביוץ בדומה לגלולות למניעת הריון.
הטבעת מאבדת את יעילותה אם היא נמצאת מחוץ לנרתיק במשך יותר משלש שעות, אך אין מניעה מלהוציאה לזמן קצר מאד.
מבחינה הלכתית חובה להוציאה לפני בדיקת הפסק טהרה, לנקותה משרידי דימום שדבוקים בה, ולהחזירה למקומה מייד אחרי הבדיקה.
כמו כן ראוי להוציאה מהנרתיק לפני כל בדיקה בז' נקיים ולהחזירה מיד אחרי הבדיקה.
סמוך לטבילה חייבים להוציאה, ולא לשכוח להחזירה מייד אחרי הטבילה.
בדיעבד, אם שכחה וטבלה עם הטבעת – מן הראוי לשאול שאלת חכם.
לגבי דיני חציצה, יעויין בנשמת אברהם כרך שני, חלק יורה דעה, סי' קצח, ס"ק יב פסקאות 1-2. וראו בהערה 127 שם בשם הגרש"ז אויערבאך.
בניגוד לטבעת בפרוזדור המוזכרת שם בפסקה 2 והידועה יותר בשם "פסרי" ואשר אמורה להמצא בנרתיק זמן ממושך, טבעת הנובה-רינג נועדה להישאר בנרתיק רק 21 יום, הבדל בעל משמעות הלכתית ברורה.
דיון מורחב יותר בחלק מהסוגיות הנוגעות לדיני חציצה, נמצא בנשמת אברהם שם, סי' קצח, ס"ק א.
לעניין בדיקות הפסק ושבעה נקיים, ראה נשמת אברהם שם סי' קצו, ס"ק ב, (עמ' קיח-קיט).
ב. לגבי דימומים וכתמים הקשורים בנובה-רינג, חשוב לדעת שדינם כמו דימומים וכתמים רגילים. לכן אם מדובר בדימום או כתם המחייב הפסק טהרה, הדין כאן יהיה זהה ותצטרכי להפסיק בטהרה.

תוספת:
עצם ההבדל בין דבר קבוע ליותר משלושים יום לבין דבר זמני יותר לענין חציצת בית הסתרים, מובא כבר בנשמת אברהם יו"ד, סי' קצח ס"ק א:  "מ"מ א"ל הגרש"ז אויערבאך זצ"ל שנהגו מורי הוראה להסתמך על מה שמשמע מדברי הב"י (או"ח שיז) שקשר העומד להתקיים עד חודש חשיב לכו"ע מדרבנן כקשר של קיימא. וא"כ דבר שמונח למשך שלושים יום מתבטל לגוף לענין חציצה של בית הסתרים."
 וכן הביא רי"מ שטרן בספרו שערי טבילה סימן לד לגבי סתימה זמנית (הספר כרגע אינו תחת ידי לבדוק שוב את הדברים), שנהגו להצריך שתחזיק שלושים יום
 ולעניין טבעת נובה, יש בה צדדים קלים יותר מסתימה ויש לה צדדים חמורים יותר מסתימה. לכן לא פירטתי את הדברים אלא השארתים למורה הוראה. בכל אופן ציינתי את ההבדל בין דבר קבוע ליותר משלושים יום (כמו פסרי) לבין דבר זמני יותר, כמראה מקום

עצם ההבדל בין דבר קבוע ליותר משלושים יום לבין דבר זמני יותר לענין חציצת בית הסתרים, מובא כבר בנשמת אברהם יו"ד, סי' קצח ס"ק א
 
"מ"מ א"ל הגרש"ז אויערבאך זצ"ל שנהגו מורי הוראה להסתמך על מה שמשמע מדברי הב"י (או"ח שיז) שקשר העומד להתקיים עד חודש חשיב לכו"ע מדרבנן כקשר של קיימא. וא"כ דבר שמונח למשך שלושים יום מתבטל לגוף לענין חציצה של בית הסתרים."
 
וכן הביא רי"מ שטרן בספרו שערי טבילה סימן לד לגבי סתימה זמנית (הספר כרגע אינו תחת ידי לבדוק שוב את הדברים), שנהגו להצריך שתחזיק שלושים יום
 
ולעניין טבעת נובה, יש בה צדדים קלים יותר מסתימה ויש לה צדדים חמורים יותר מסתימה. לכן לא פירטתי את הדברים אלא השארתים למורה הוראה. בכל אופן ציינתי את ההבדל בין דבר קבוע ליותר משלושים יום (כמו פסרי) לבין דבר זמני יותר, כמראה מקום

להדפסה

שאלות נוספות

ניתוק ממכשירים

שלום !! אנו עושות עבודה בתושב"ע וברצונינו להציג שאלה : האם מותר לנתק אדם מהמכשירים שמעניקים לו חיים ,והאם מותר בכלל לחבר אותו מלכתחילה ?,ובאיזה

קרא עוד »

נטילת ריטלין

בתנו בת 12 וקצת, מקבלת קונצרטה מדי יום כולל בחופשים. יקשה עליה מאד להתפלל (ואולי גם לצום) ללא התרופה. היא אינה זקוקה למים לצורך בליעת

קרא עוד »

מה אתם מחפשים?