דימום בזמן ביוץ
שאלה בנושא טהרת המשפחה. לאשתי מופיעה דימום קל יום או יומיים אחרי המקווה. הרופא נשים שלה אמר לנו שהדימום הזה נובע מהביוץ,הוא גם ערך לה
שלום רב.
אני לומדת כיום בקורס תומכות לידה ("דולות"), ורציתי לשאול כמה שאלות הנוגעות לעבודה במקצוע:
1. נסיעה בשבת לעזרת היולדת בבית החולים – האם הנסיעה מותרת? באלו תנאים? האם יש סידורים מועדפים ורעיונות שיקלו אף יותר?
2. הנחיה טלפונית בשבת – באיזו דרך עדיף ליצור את הקשר? בפרט, במקרים של קשר שאמור להיות מתמשך (על פני כמה שיחות)?
3. הנחית הבעל לעזרת אשתו, אצל זוג שאינו שומר מצוות – מתי מותר ומתי אסור? בפרט, האם מותר להנחות את הבעל בזמן שאשתו טהורה, מתוך ידיעה שיתכן שישתמש בהנחיה זו גם בשלבים מאוחרים יותר של הלידה?
4. נקודות נוספות שקשורות לנושא ויש להן השלכה הלכתית – בודאי תוכלו להאיר את עיני בנושאים שלא חשבתי על הבעייתיות העלולה להווצר בהם.
אודה מאד על התיחסותכם, ואשמח לקבל גם מקורות לפסיקה הלכתית שתבוא בתשובתכם,
לעיון נוסף.
תודה,
1. אם היולדת עומדת על כך שהדולה תגיע אליה, מותר לדולה להגיע בשבת, רצוי ע"י נהג גוי.
אך אם היולדת איננה דורשת שהדולה תגיע – אז אסור לנסוע בשבת אלא ע"י גוי, תוך הקפדה להמנע ממלאכות האסורות מן התורה.
2. הנחייה טלפונית מותרת לדעת הגרש"ז אויערבאך זצ"ל לצורכי יולדת, משום שלדעתו אין בשימוש בטלפון יותר מאשר איסור דרבנן.
אך לדעת החזון איש מדובר באיסור תורה. ולכן הכללים האמורים בתשובה 1 חלים גם כאן, ויש להקפיד שלא לעבור איסורי תורה כל עוד היולדת אינה דורשת זאת.
3. הנחיית הבעל לסייע לעזרת אישתו מותרת, כשהאשה רוצה בכך, גם אצל זוג שאינו שומר תורה ומצוות.
4. שאלה 4 כללית מדי.
5. מקורות:
א. מסכת שבת דף קכח, ב' וקכט, א'.
ב. רמב"ם, הלכות שבת, פרק ב' הלכה יא.
ג. מאמרי "שלבי הלידה ביד החזקה לרמב"ם – עיוניים הלכתיים ומבט רפואי", ספר אסיא ט' עמ' 311 – 318. ובקישור הבא:
https://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/ASSIA9/R0091311.asp
שאלה בנושא טהרת המשפחה. לאשתי מופיעה דימום קל יום או יומיים אחרי המקווה. הרופא נשים שלה אמר לנו שהדימום הזה נובע מהביוץ,הוא גם ערך לה
שלום, אנחנו זוג + 3 בנות. אנחנו חושבים על ילד רביעי (וכנראה אחרון) ובעלי מאוד רוצה בן, הגענו לאיזה רופא שעוקב אחר מועד הביוץ ע"י
לכבוד הרב שלום! כך נאמר היום בYNET: אימו של רב סמל גיא חסון, שנהרג אתמול בקרבות בדרום לבנון, תרמה את אבריו. לאור בקשתה נלקחו מגופתו
קבלנו לאחרונה, מועדת האתיקה של משרד הבריאות ברוסיה, אישור לעריכת ניסוי בבני אדם הסובלים מאי פריון כתוצאה מאיכות זרע ירודה. גברים אלו אמורים במהלך הניסוי
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.