בס"ד ערב ראש חודש אדר א' תשע"א
לכבוד הרבנים הגאונים שליט"א
אחדשה"ט
שאלתי היא, האם לפי מנהג עדות המזרח ואשכנז אפשר לומר לאדם ש'נעצר' ונטלה חרותו ע"י שהיה כבול באזיקים או סגור מאחורי סורג, ואח"כ התברר שהוא חף מפשע, ושמעצרו בטעות יסודו, שיהיה חייב לברך ברכת הגומל?.
{השו"ע הרב פוסק (סדר ברכות הנהנין פרק י) וכן מביא השערי תשובה (סימן ריט ד"ה חבוש, בשם הברכי יוסף (סימן ריט סעיף ד) שהביא מדברי רבנו יונה {ברכות מג. ד"ה ארבעה} והערוך ומתשובת ר"י מגא"ש {כ"י סימן צ}, וכן כתב באליהו רבה בשם התוספות יו"ט, וכן פסקו הקצש"ע (סימן סא סעיף א) וערוה"ש (סימן ריט סעיף ה), שגם בזמננו אם האדם היה כבול באזיקים וכדומה למשך זמן צריך לברך {ואף אם היה חבוש על עסקי ממון}, כי משמעות העינוי – נטילת חרותו ולא היה מושל בנפשו נחשב לפגיעה בגופו}.
מחכה ומצפה לתשובכם הרמה
מרדכי אגסי
מחבר הספר בדרך המלך
שאלת חכם חצי תשובה דזיל בתר טעמא דכיון שלא היה מושל בעצמו כשהיה חבוש לא אכפת לן מאיזה סיבה היה חבוש בבית האסורים. ויע' ?באול"צ? ח"ב פי"ד סמ"א בספר ?חזו"ע? על הלכות ברכות (עמ' שנח)
נשאלתי על ידי בן קהילתי. כנראה, בעקבות ניתוח להסרת גידול בבטן הוא אינו פולט שכבת זרע. כדי לקבוע את הסיבות לדבר הוא נצרך לעבור בדיקות
לכבוד הרב שלום, אני נוטלת תרופות קבועות במשך השנה האם התרופות להלן כשרות לפסח? שמות התרופות: גלובן 5 מטפורמין-ליפא איזיטרול אודה על תשובתך בהקדם
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.