ברכת הגומל לאסיר שנתבררה חפותו

שתפו:

4 בפברואר 2011

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

בס"ד ערב ראש חודש אדר א' תשע"א

לכבוד הרבנים הגאונים שליט"א

אחדשה"ט

שאלתי היא, האם לפי מנהג עדות המזרח ואשכנז אפשר לומר לאדם ש'נעצר' ונטלה חרותו ע"י שהיה כבול באזיקים או סגור מאחורי סורג, ואח"כ התברר שהוא חף מפשע, ושמעצרו בטעות יסודו, שיהיה חייב לברך ברכת הגומל?.
{השו"ע הרב פוסק (סדר ברכות הנהנין פרק י) וכן מביא השערי תשובה (סימן ריט ד"ה חבוש, בשם הברכי יוסף (סימן ריט סעיף ד) שהביא מדברי רבנו יונה {ברכות מג. ד"ה ארבעה} והערוך ומתשובת ר"י מגא"ש {כ"י סימן צ}, וכן כתב באליהו רבה בשם התוספות יו"ט, וכן פסקו הקצש"ע (סימן סא סעיף א) וערוה"ש (סימן ריט סעיף ה), שגם בזמננו אם האדם היה כבול באזיקים וכדומה למשך זמן צריך לברך {ואף אם היה חבוש על עסקי ממון}, כי משמעות העינוי – נטילת חרותו ולא היה מושל בנפשו נחשב לפגיעה בגופו}.

מחכה ומצפה לתשובכם הרמה

מרדכי אגסי
מחבר הספר בדרך המלך

תשובה:

שאלת חכם חצי תשובה דזיל בתר טעמא דכיון שלא היה מושל בעצמו כשהיה חבוש לא אכפת לן מאיזה סיבה היה חבוש בבית האסורים. ויע' ?באול"צ? ח"ב פי"ד סמ"א בספר ?חזו"ע? על הלכות ברכות (עמ' שנח)

להדפסה

שאלות נוספות

מה אתם מחפשים?