עמדת ההלכה לחולה נוטה למות
דודתי, בת 91, חלתה בדלקת ריאות חריפה, הנובכת מאי ספיקת לב, ומאושפזת כעת במצב קשה בבית חולים. כבר פעמיים במהלך אשפוזה (מזה שלושה שבועות) היא
רציתי לשאול, אישה שתהליך הביוץ אצלה מלווה בהפרשת ריר וכתם דם, באופן קבוע, האם הכתם אוסר?
תשובת הרב אשר שקאני:
אם מדובר בכתם שנמצא שלא בבדיקה פנימית, אזי יש לנהוג על פי כללי ההלכה של כתמים. כלומר, אם הכמות היא קטנה דינה ככל דיני כתמים שאין לאסור אלא כאשר יחולו ד' תנאים:
א. שגודל הכתם הנמצא הינו יותר מ-20 מ"מ.
ב. שנמצא ע"ג בגד לבן.
ג. דבר המקבל טומאה.
ד. שאין במה לתלות את הכתם[1].
ואמנם אם הכתם שנמצא היא כמות גדולה של דם שיש לחוש שהוא דם וסת יש לאסור גם אם לא חלו ד' התנאים הנ"ל. וכדי לדעת אם הוא כתם או וסת יש לגשת למורה הוראה[2].
[1] יעויין בשו"ע יו"ד סי' קצ.
[2] ישנה כמות גדולה של דם שיש לחוש ישנם נשים הרואות דם בזמן הביוץ, בזמן הביוץ נקרע קרום של השחלה נשפכת ממנה ביצית יחד עם קצת נוזל ודם והכל נשאב לתוך החצוצרה ומגיע לרחם, בנוסף כתוצאה מהביוץ יש באותו זמן ירידה ברמת האסטרוגן בדם שיכולה לגרום לדימום הורמונלי מהרחם. הדעה המקובלת היום היא שהדם אכן בא מהרחם עצמו כתוצאה מהשינוי ברמות האסטרוגן דהיינו דם וסת. וכ"פ הגרשז"א וכמו שמובא כל זה בספר נשמת אברהם (סי' קפג סק"א)
דודתי, בת 91, חלתה בדלקת ריאות חריפה, הנובכת מאי ספיקת לב, ומאושפזת כעת במצב קשה בבית חולים. כבר פעמיים במהלך אשפוזה (מזה שלושה שבועות) היא
בעזרת ד'לכבוד הרב מרדכי הלפרין שליט"אשלום רב וברכת ה'מצ"ב מכתב שקיבלתי מאחת הנשים בישובנו, ואני מרגיש שמכתב זה מבטא תחושות של נשים רבות, אם הבנתי