צום תשעה באב לחולת אלצהיימר מבוגרת
אמא שלי בת 79, אובחנה לאחרונה עם התחלה של דמנציה מסוג אלצהיימר. נוטלת ציפרלקס ועומדת להתחיל לקחת אקסלון. לדעת הפסיכוגריאטר יכולה לוותר עליהם בתשעה באב.
שלום רציתי לשאול האם מותר להוציא דם כחלק מניסוי (בתחום הפסיכולוגיה הפיזיולוגית) מטרת הניסוי היא לבדוק קשר בין חומר כלשהו בדם לרגש מסויים. הבדיקה לא טיפולית אלא ניסויית תחום המחקר הוא לא רפואה אלא פסיכולוגיה רציתי לשאול האם מותר מבחינה הלכתית לתרום את הדם שלי למדע כמו כן אשמח לקבל הפניות למקורות ספציפיים.
תודה רבה
במתן דם אין סכנת חיים. לכן יש לדון בשאלתך אך ורק מבחינת דיני חובל. כל פגיעה גופנית הגורמת להוצאת דם עלולה להיחשב כ"חבלה" מבחינה הלכתית ויש צורך להצדקתה.
אולם תנאי בסיסי להחשבת הפגיעה הגופנית כחבלה אסורה הוא שהחבלה נעשית דרך ריב או זלזול ("דרך ניציון" או "דרך ביזיון"), ומאחר וכאן מטרת נטילת הדם היא למטרות מחקר, אין כאן ריב או זלזול כך שאין כך איסור חובל.
מקורות:
א. ראי מאמרו של הרב שבתי רפפורט, Sale of Organs From Living Donor for Transplant Motivation and Decision Making, באתר HODS.
ב. מאמרו של הרב ד"ר מיכאל ויגודה תרומת איברים מן החי והמסחר בהם , ספר אסיא י, עמ' 59-78 (2007), אסיא עא-עב, עמ' 5-24 (2003).
ג. ראי עוד בשו"ת #2602 (סעיף 2)
אמא שלי בת 79, אובחנה לאחרונה עם התחלה של דמנציה מסוג אלצהיימר. נוטלת ציפרלקס ועומדת להתחיל לקחת אקסלון. לדעת הפסיכוגריאטר יכולה לוותר עליהם בתשעה באב.
רציתי לברר לגבי מחלת הסקלרודרמה הפוגעת ברקמה המחברת את רקמות העור ועשויה לפגוע גם באיברים פנימיים. ישנם הוכחות לכך שמריחת ושתיית חלב הנאקה (נקבת הגמל)
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.