שלום רציתי לשאול האם מותר להוציא דם כחלק מניסוי (בתחום הפסיכולוגיה הפיזיולוגית) מטרת הניסוי היא לבדוק קשר בין חומר כלשהו בדם לרגש מסויים. הבדיקה לא טיפולית אלא ניסויית תחום המחקר הוא לא רפואה אלא פסיכולוגיה רציתי לשאול האם מותר מבחינה הלכתית לתרום את הדם שלי למדע כמו כן אשמח לקבל הפניות למקורות ספציפיים.
תודה רבה
במתן דם אין סכנת חיים. לכן יש לדון בשאלתך אך ורק מבחינת דיני חובל. כל פגיעה גופנית הגורמת להוצאת דם עלולה להיחשב כ"חבלה" מבחינה הלכתית ויש צורך להצדקתה.
אולם תנאי בסיסי להחשבת הפגיעה הגופנית כחבלה אסורה הוא שהחבלה נעשית דרך ריב או זלזול ("דרך ניציון" או "דרך ביזיון"), ומאחר וכאן מטרת נטילת הדם היא למטרות מחקר, אין כאן ריב או זלזול כך שאין כך איסור חובל.
מקורות:
א. ראי מאמרו של הרב שבתי רפפורט, Sale of Organs From Living Donor for Transplant Motivation and Decision Making, באתר HODS.
ב. מאמרו של הרב ד"ר מיכאל ויגודה תרומת איברים מן החי והמסחר בהם , ספר אסיא י, עמ' 59-78 (2007), אסיא עא-עב, עמ' 5-24 (2003).
ג. ראי עוד בשו"ת #2602 (סעיף 2)
Do any poskim discuss the issue of purchasing a spot on the line [oran transplant list], if possible, via a bribe or something of that nature?
לפני כ5-6 שנים לערך אחד מחברי המחזור שלנו החל להתקרח, הוא לא הסביר לכולם כתוצאה ממה, למה ומדוע, אבל אחרי כחודש קבוצות קבוצות משערותיו היו
בס"ד שלום רב, הנני בת 34, נשואה כשנה וארבעה חודשים. לא מצליחה להיכנס להריון. בעלי עובד שעות רבות, מתפלל שלוש תפילות ביום והיום שלו מתחיל
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.