האם מותר לעשות בדיקת איסוף שתן בשבת?
תודה ושבת שלום
חז"ל אסרו למדוד בשבת אלא אם כן המדידה היא לצרכי מצוה כמבואר במשנה האחרונה של מסכת שבת.
בדיקה רפואית החשובה לאבחנה ולשמירה על הבריאות מוגדרת כצרכי מצוה ולכן מותר גם למדוד חום בשבת.
משום כך אין לאסור את איסוף השתן גם אם חלק או כל האיסוף מתבצע בשבת.
הסיבה לכך היא ע"פ מה שכתב הגרש"ז אויערבך זצ"ל בספרו מאורי האש דף לג, עמוד ב', והובאו הדברים בנשמת אברהם כרך א' חלק אורח חיים, סי' שו, ס"ק ב:
"וכותב הגרש"ז אויערבאך שליט"א 21: טעמא דאסרו חכמים מדידות ומשקלות בשבת ויו"ט מבואר דהוא משום עובדין דחול, ונראה דלא שייך טעם זה כי אם באלו המדידות והמשקלות שעפ"י רוב עוסקין בהן בימי החול בשעת מקח וממכר או שאר משא ומתן של חול וכיוצא בהם מהדברים האסורים בשבת ויו"ט, ולכן אם נתיר לו את המשקל והמדידה בשבת יבוא לעשות בהן כדרך שהוא עושה בחול והיינו דאסרום משום עובדין דחול, משא"כ מדידת חום בני אדם דליכא שייכא כלל מדידה זו לעובדין דחול והוי רק עובדין דחולי, לכן שרי גם בשבתות ויו"ט, עכ"ל."
להלן קישור לצפיה בכל הסעיף דרך אתר מכון שלזינגר: https://www.medethics.org.il/articles/NA/NishmatAvraham.OC.306.asp
שלום רב, אני מתמחה בהרדמה, ולכן מעורב מדי פעם בהפלות. יש לי מספר שאלות: 1. אשה שהיתה לה ירידת מים בשבוע 18-19 (שכמובן העובר צעיר
הרופא אמר לי שהדם שראיתי הוא בגלל הביוץ האם אני נידה? ומה אפשר לעשות כאשר רוצים להכנס להריון?
שאלתי היא: האם יש בהלכה גדר עד כמה צריך לזעזע את הבתולים כדי שייחשב כבעילת מצווה ? כלומר, אדם שבבעילת מצוה הגיע לבתולין, אנו יודעים
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.