עקרות הלכתית
שלום. כסטודנט הבודק את הנושא, וכאדם המתמודד באופן אישי עם שאלות פוריות והלכה, אשמח לשמוע האם יש לכם איזושהי הערכה מה אחוז הנשים שנאלצות למצוא
במידה ואישתי לא יכולה ליטול גלולות, מאחר ויש חשש כי הגלולולת גורמות לה לקרישת דם (היינו בבדיקות בעין כרם).
האם מותר להשתמש בקונדום (על פי התורה)?
ככלל, השימוש בקונדום אסור מחמת היותו סוג של השחתת זרע.
הוצאת זרע שלא לבטלה בהיתר פירושו קיום יחסים נורמליים.
אחרת – גם באופנים הנדונים בשאלה – כבר נפסק בשו"ע שדינו כהשחתת זרע האסורה.
על איסור השחתת זרע כדאי להכיר את הנתונים הבאים:
א. איסור השחתת זרע מוגדר בשלחן ערוך (אבן העזר, סימן כג) כעוון חמור מכל עבירות שבתורה. בכל זאת קיימת מחלוקת ראשונים בשאלה האם האיסור הוא מן התורה או מדרבנן (שו"ת תורת חסד, ח"ב, מג. ראה עוד אנציקלופדיה תלמודית ערך "השחתת זרע").
ב. שלא במקרה, יש גם השלכות רגשיות רבות לאיסור השחתת זרע, כמו גם להלכות אחרות הקשורות בהתנהגויות סוטות היכולות להשפיע על המשכיות המין האנושי. לדוגמא: ראה ספר החינוך, מצוה רט, משרשי המצוה.
ג. גם בעלי תורת הנסתר עסקו בנושא בהרחבה (ראה: בית יוסף בבדק הבית, אבן העזר, ריש סי' כה, בשם הזוהר. וראה תורה שלמה (לגר"ר מנחם מנדל כשר), בראשית, לח, י, אות מה בהערות; שערי זהר (לג"ר ראובן מרגליות) על מסכת נדה, דף יג . וע "ע י' תא שמע, הנגלה שבנסתר עמ' 35, "שעניין זה חוזר בזוהר פעמים רבות ומודגש בעיקר בשמות ג ע"ב".), אך טרם הגעתי לידיעת ח"ן.
ד. לנושא הרגיש יש גם השלכות חינוכיות רבות. המחנכים יודעים כי פרק הזמן בחיי הנער המתבגר בו הוא קובע את התייחסותו לנושא, יכול להשפיע על כל מהלך חייו. משום כך פוסקי הדורות, כמו גם פוסקי זמננו, דנו בסוגיא זו בזהירות הראויה לה.
ה. לגופו של דיון, קיימת מחלוקת יסודית בין הראשונים מהו גדר איסור ההשחתה. שיטת בעלי התוספות במסכת סנהדרין (סנהדרין נט, ב, ד"ה והא) היא שאיסור השחתת זרע כלול בהלכות פריה ורביה. בין היתר כי עצם האיסור דוחף ומעודד לקיום מצוות פרו ורבו במסגרת קיום יחסי אישות בהיתר. וכן דעת ר"ת, יבמות יב, ד"ה שלש. לשיטה זו, הוצאת זרע לצורך קיום מצות פרו ורבו, לא תהיה בכלל האיסור.
ו. לעומתם, רבו ראשונים הסוברים שאיסור השחתת זרע איננו חלק ממצות פריה ורביה אלא הוא איסור עצמאי. זו שיטת הרמב"ן, הר"ן והרשב"א, נדה יג, א; תוס', יבמות יב, ד"ה שלש. לשיטתם ניתן לראות את המקור לאיסור בדברי הברייתא (נדה יג, ב) המציינת את איסור הניאוף כמקור לאיסור ההשחתה. ניאוף, כידוע, לא הותר אפילו לצורך פריה ורביה.
בכל אופן חובה לבדוק מהן האפשרויות האחרות המתאימות למניעת הריון כמו התקן (IUD – על סוגיו הרבים), דיאפרגמה, וכדומה, כאשר הבחירה באמצעי המתאים חייבת להיות מתואמת עם הרופא המטפל, כשרב מוסיף את הצדדים ההלכתיים.
שלום. כסטודנט הבודק את הנושא, וכאדם המתמודד באופן אישי עם שאלות פוריות והלכה, אשמח לשמוע האם יש לכם איזושהי הערכה מה אחוז הנשים שנאלצות למצוא
ברצוני לקבל הסבר מדויק מה ההבדל בין הנושא של תא גזע לבין הנושא של שיבוט (הכבשה דולי בזמנו) ? מה בדיוק העניין בנושא שנקרא תא
שלום רב, לצורך כתיבת עבודה בנושא ביצוע הפלות לצורך תרומת איברים, אשמח לדעת האם קיימים מקורות הלכתיים הדנים ספציפית בנושא זה. תודה רבה.
מי שרגיל מאד בשימוש בדאודורנט וזה עינוי להמנע מכך – מה הדין בשבת לגבי: 1. דאודורנט ספריי2. דאודורנט רול-און (שפורפרת עם כדור מסתובב)3. דאודורנט אבקה