איסור כרת במדממת עקב היפרדות שליה

שתפו:

28 ביולי 2005

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

דיברנו אודות השאלה שמאן דהו העלה על "הפרדות השליה" ודמים הנובעים מכך הם בגדר "מכה באותו מקום," או שהם דמים מן המקור האוסרים, וכי יש על כך תשובה,להתיר, ממרן בעל ה"ציץ אליעזר"?!

אודה לך על מענה בכתב לשאלתי.

תשובה:

1. דימום עקב היפרדות שליה הוא הדימום השכיח ביותר בהריון.

2. דם קושי האמור במשנה (נדה ד, ד; ובגמ' נדה לו, ב) הוא כמעט תמיד

(99%) דם של היפרדות שליה. דם כזה (הנובע, כאמור מהיפרדות שליה) יכול להופיע גם בשליש הראשון של ההריון כאמור במשנה (נדה ד, ה ; ובגמ' נדה לח, ב).

3. לכן פשוט כביעתא בכותחא, שדם היפרדות שליה במצב שאינו מתאים להגדרות "דם קושי" שדווקא אותו התירה תורה – כגון ששפתה, או שנמשך ימים רבים מעבר לזמן האמור במשנה, או שאירע שלא בתוך י"א יום שבין נדה לנדה – הרי הוא דם אוסר ומטמא מן התורה, ובמצב כזה קיים איסור כרת ודאי.

4. אמת שלפני כתריסר שנים אמר לי בעל של פציינטית בבית החולים בשם ת"ח מפורסם, להתיר דם היפרדות שליה, לאחר ששמע הסברי רופא הרואה אותו כדם מכה.

5. נחרדתי אז מטעות זו בהוראה שנבעה מההבדלים הידועים בין שפת הרופאים לבין לשון ההלכה. במקום העמדתי אותו על הטעות, ובקשתי שיחזור לאותו פוסק ויעביר לו את האמור למעלה. מאז חלפו תריסר שנים ולא שמעתי יותר את ההיתר המוטעה הזה מפי שום אדם.

6. לבקשת כת"ר בדקתי בשבת האחרונה גם במפתחות לשו"ת ציץ אליעזר, גם בספרי המאספים המיוחדים "נשמת אברהם" ו' חלקים, והאנציקלופדיה הלכתית-רפואית ו"כ, ולא מצאתי שום איזכור או עדות להתיר ח"ו דם היפרדות שיליה בהריון.

7. לסיכום, היפרדות שליה, מבחינה רפואית איננה דומה לדוגמאות של דם מכה המובאות בחז"ל, ומבחינה הלכתית אין שום ספק שהדימום הנובע ממנה אוסר באיסור כרת, פרט למצבים בהם ניתן להגדיר את הדימום כדם קושי הסמוך ללידה בלא שפתה מן הצירים עד הלידה, וגם אז רק אם הדימום חל בי"א יום שבין נל"נ, כמבואר בפרק רביעי דנדה.

 

כדאי להוסיף כי במהדורה החדשה של הנשמת אברהם – תשס"ז – יו"ד קפז ס"ק ב(2) מובא פסקו של הרב נויבירט האוסר מטעם נוסף עיי"ש

 

להדפסה

שאלות נוספות

צום ט` באב

שלום רב, מאז הגעתי לגיל מצוות, לפני כ-16 שנים, אני נוהגת לצום את צומות החובה- יום כיפור ותשעה באב. כמעט בכל צום, לקראת סופו, אני

קרא עוד »

חשמל בשבת

שלום רב, ברצוני לשאול מספר שאלות עניניות בנושא החשמל ביום טוב ובשבת. מדוע אסור להדליק חשמל ביום טוב שלא חל בשבת לפי שיטת מי שאומר

קרא עוד »

מה אתם מחפשים?