מחלת הזיבה
שלום רב, אני כבן 15. סליחה על התיאור המפורט לקמן: במהלך שינתי יצאה ממני שכבת זרע מוזרה מאוד. היא הייתה מאוד סמיכה וקצת צהובה, וחלק
לכבוד מכון שלזינגר שלום וברכה!
אני לומדת באולפנא במרכז הארץ והתבקשנו במסגרת שיעורי ביולוגיה
לכתוב עבודה ובה מקרה מעולם הגנטיקה,ולכתוב עליו מכיוונים שונים.
המקרה:
"עיתון "ידיעות אחרונות" פירסם כי השתלת מח העצם נערכה בבית החולים תל השומר לפני כארבעה חודשים.
בנם הבכור של ההורים, בן ה4-, חלה באנמיה פנקוני, מחלה גנטית הפוגעת בתפקוד מח העצם. מרבית החולים במחלה בגיל צעיר, מפתחים לוקמיה, ואילו אצל חולים מבוגרים מתפתחת המחלה לסוגי סרטן אחרים. הסיכוי של שני הורים
הנושאים את הגן הגורם למחלה ללדת ילד חולה במחלה, הוא %25.
הוריו של הפעוט הישראלי שמעו על ההשתלות הקודמות, ובשיחות שקיימו עם רופאים מתל השומר עלתה האפשרות לנסוע לארה"ב לצורך לידת תינוק בריא שישמש לתרומת מח עצם.בתל השומר ערכו אבחון מדוייק של הגן הפגום וסיווג רקמות לבן החולה, כדי להתאים אותם מאוחר יותר לאחד העוברים שייווצרו בהפריית המבחנה. ד"ר יוז בודד תא אחד מכל עובר, כדי לבדוק מי מהם חולה באנמיה פנקוני ומי מתאים מבחינת סיווג הרקמות שלו לילד החולה. העובר הנבחר הוחזר לרחם האם. הלידה ארעה לפני כשמונה חודשים בבית החולים איכילוב. צוות מתל השומר אסוף את דם חבל הטבור, המשמש ליצירת מח עצם. כעבור כארבעה חודשים השתילו אותו רופאים מתל השומר, באמצעות עירוי דם לילד החולה."
אשמח אם תענו לי על השאלות:
1)מהו ההיבט ההלכתי ל"אבחון גנטי טרום השרשתי"(בשיטה זו נוצרה התינוק)בכלל.
2) מהם הסתירות ההלכתיות בין רופאים ואנשי הלכה במקרה זה.
תודה רבה ושבת שלום!
1. על איבחון גנטי טרום השרשתי ראי את מאמרם של הרב שלמה דיכובסקי באסיא עז – עח עמ' 73 – 75.
ושל פרופ' אברהם שטינברג באסיא עז – עח, עמ' 76 – 89.
2. עקרונית אין כאן סיבה אמיתית לסתירות.
ראי את חוזר מנכ"ל משרד הבריאותמס' 21/05 המופייע גם באסיא עז – עח עמ' 90 – 95.
ניתן לעיין בחוברות בספריית מכון שלזינגר או לרוכשם דרך המכון בטלפון 02-6555266 או דרך אתר האינטרנט בקישור הבא:
https://www.medethics.org.il/siteHeb/PriceList.asp
שלום רב, אני כבן 15. סליחה על התיאור המפורט לקמן: במהלך שינתי יצאה ממני שכבת זרע מוזרה מאוד. היא הייתה מאוד סמיכה וקצת צהובה, וחלק
בס"ד שלום רב. אני לקראת סיום לימודי ברפואה סינית (דיקור,צמחי מרפא). בעקבות עיון בשו"ת התעוררו בי מספר שאלות: א. ראיתי שהרב נשאל על טיפול בשיאצו
באה לפנינו השאלה הבאה לגבי חבישה בשבת: ילדה קטנה שנחתכה אצבעה אך לא נכרתה לגמרי – מה צריך לעשות בשבת? אנו נמצאים ביישוב המרוחק מבית
בימינו נפוץ שכשאשה מרגישה כאב או מיחוש בגופה, הולכת להיבדק אצל רופא. האם על פי ההלכה יש היתר לכך ובפרט שיש אפשרות להיבדק אצל רופאה?