מה הדין בקשר לשימוש בתינוק כתורם מוח עצם?
מהנשמת אברהם חושן משפט רמג א משמע שהוא מפקפק בזה
האם ההתקדמות הרפואי בתחום הזה הביא לשינוי בעמדת ההלכה בנושא הזה
א. אם קיימת סכנה לתורם – אסור לקחת תרומה מתינוק או מקטין.
ב. אם לא קיימת סכנה בנטילת תאי הגזע מהתורם הקטין, השאלה הרבה יותר מורכבת.
העקרונות הם:
1) אסור לקחת תרומה מגוף של תורם לטובתו של אדם אחר בלא הסכמתו.
2) הסכמה של קטין איננה הסכמה.
3) מותר לקחת רקמה מקטין רק כשהנטילה היא לטובת הקטין.
4) יש מקום לדון אם נטילת רקמה מקטין להצלת אחיו, האם היא יכולה להחשב כפעולה לטובת הקטין – גופנית או נפשית, לאור ההשפעות המאוחרות של מתן התרומה או מניעתה.
בנוסף יש מקום לדון בשאלת ההסכמה הרטרואקטיבית. במילים אחרות, אם ניתן להניח כי התינוק, לכשיגדל ויגיע לבגרות יאמר באופן חד משמעי שהוא היה מעוניין שתלקח ממנו תרומה כזו, יש מקום לדון אם הסכמה רטרואקטיבית כזו מועילה.
סוג אחר של הסכמה רטרואקטיבית לגבי אדם בוגר נדון בפרק ראשון של תוספתא למסכת שקלים, והעקרון הנלמד משם אומץ בחוק זכויות החולה התשנ"ו – 1996, בסעיף 15.
שלום כבוד הרב! באולפנא שבה אני לומדת נתבקשנו לעשות עבודה על כל שאלה שעולה לנו לראש בעניין הלכתי… חברה שלי ואני החלטנו לבחור שאלה שנוגעת
שלום וברכה, אני בהריון בשבוע 12 פלוס ארבעה ימים. לפני כשבועיים גיליתי דימום בבוקר שלאחר קיום יחסים. הלכתי לעשות אולטרסאונד והכל ב"ה היה תקין. הרופא
לגבי כשרות אדוויל ליקויג'ל בקפסולות למבוגרים ובסירופ לילדים הואיל וזה תוצרת חוץ וללא שום סימן כשרות מזהה