בדיקות למחלה (המשך שאלה) A-T
בס"ד שלום כבוד הרב, אנו בנות כתה ט', ובמסגרת שיעורי ביולוגיה אנו מכינות עבודה על מחלת A-T שאלתנו היא כזאת: האם מותר לבצע הפריה חוץ
My family runs blood drives about 4 times a year. Recently, someone decided not to give blood because it was not being directly collected for a Jewish person. This has raised the following questions:
1) Is it halachically permitted to give blood for non-jews?
2) (If the answer to #1 is no) Is it halachically permitted to give blood to a general pool of blood that will likely be drawn upon by both jews and non-jews?
3) Is it halachically permitted to receive blood from non-jews or if the source is unknown? I understand that if one's life is in danger, all lifesaving measures may be taken, however, if there is even an issue regarding accepting "non-jewish" blood, I'd be interested in understanding the sources.
In all cases, I'd like to know which rabbanim poskin regarding these issues and how they decide.
Thank you for your time.
1.The answer is positive.
2. The answer here is also positive.
3. There is no prohibition concerning receiving blood from a gentile when it is medicaly indicated.
Nevertheless, it is always better to receive blood from a Jew, as his diet and life style are more similar to that of the receuver.
בס"ד שלום כבוד הרב, אנו בנות כתה ט', ובמסגרת שיעורי ביולוגיה אנו מכינות עבודה על מחלת A-T שאלתנו היא כזאת: האם מותר לבצע הפריה חוץ
פדיון הבן הנני אם חד הורית אשר ילדה בן מתרומת זרע לתורם אנונימי יהודי ההזרעה בוצעה בבית חולים ממשלתי בארץ האם אני מחוייבת לבצע פדיון
אשתי ילדה ב"ה בי' בתמוז (לידה 5 הריון 7) השתחררה עם הומגולובין 8 , הנקה מלאה לללא תוספים. יש שיפור אבל היא עדיין מאוד חלשה
שאלתי היא מהי דעת ההלכה בעניין טיפולים לשיפור יחסי המין בין בני זוג – כאשר לא מדובר בבעיית פוריות אלא בשיפור בלבד , כאשר טיפולים
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.