עמדת ההלכה בנושא המתת חסד
אני מעוניין לדעת מהי בעצם עמדת ההלכה בנושא המתות החסד. היכן אוכל למצוא ביסוס לתשובה? (משנה, תלמוד, שולחן ערוך…). בתודה מראש.
שלום רב,
עלי להגיש בקרוב מאד עבודה סמינריונית בנושא שאיבת חלב אם בשבת.
רציתי לבקש את עזרתכם בהפניה למקורות רלוונטיים (רפואיים והלכתיים), ו/או בהכוונה לגבי ראשי הפרקים העיקריים בעבודה.
תשובת הרב יהודה גולדפישר:
ראשי פרקים עם עיקרי הדינים להלכה:
1. בגמ' שבת דף צ"ה מבואר שחליבה בשבת אסורה בשבת משום 'מפרק'. לדעת רוב הראשונים מדובר על תולדה של 'דש' (פרט לר"ת בתוס' הסובר שהוא תולדה של 'ממחק'). לדעת תוס' שבת ע"ג: ד"ה 'מפרק' ורמב"ם הל' שבת פ"ח ה"י איסורו מדאורייתא, לדעת הרמב"ן כתובות ס'. איסורו מדרבנן. בשו"ע סי' שכ"ח סל"ד נקט שאף הוצאת חלב אישה בכלל 'מפרק'.
2. חלב שנחלב בשבת באיסור דינו כתבשיל שהתבשל בשבת באיסור, ודיניו מבוארים בשו"ע סי' שי"ח ס"א (עייני במשנה ברורה ובאור הלכה שם מצדד כדעת הגר"א בנעשה בשבת איסור דרבנן בשוגג להקל להנות ממנו בשבת).
3. פשוט שהנקת תינוק אינה בגדר מלאכה כלל, לגבי התינוק זהו 'מעשה אכילה', יתר על כן הגרש"ז אויירבעאך הורה בספר 'מגילת ספר' סי' ז' סק"ה, שהמינקת מותרת לסייע לתינוק בשעת היניקה ע"י לחיצה על הדד. בשו"ע סי' שכ"ח סל"ה התיר לאישה לקלח חלבה לתוך פי התינוק כדי לזרזו להתחיל לינוק.
4. בשו"ע סי' שכ"ח סל"ד אסר לאישה לקלח חלבה לתוך כלי ע"מ לתת לתינוק לשתות, אלא אם יש בדבר ספק פיקוח נפש (שעה"צ שם סקפ"א), מצב הקיים כשמדובר בפגים (חלב אם חיוני לפגים כדי למנוע זיהומים קטלניים במערכת העיכול).
5. בשו"ע סי' ש"ל ס"ח התיר לאישה המצטערת מעודף חלב לקלח החלב לאיבוד (כלי עם חומר פוגם או לכיור, היות ואינו 'מפרק' לרמב"ן והר"ן, וכן שהוא מלאכה שאינה צריכה לגופה), אפי' במשאבה ידנית. הגרש"ז אויערבאך התיר בסוף ספר 'מאור השבת' ח"א מכתב י"א אות י' אף להוציא החלב ע"מ לשמור על כושר הנקה.
6. השימוש במשאבה חשמלית אינו מותר אפי' לצרכים המותרים, אלא במקום ספק פיקוח נפש, היות והפעלת חשמל לדעת החזון איש אסור מדאו'. אמנם לדעת הגרש"ז אויערבאך, הגר"מ פיינשטיין, ויבל"א הגר"ע יוסף, אין כאן איסור תורה, ולכן ניתן להקל גם עבור חולה שאין בו סכנה.
מקורות נוספים להרחבה בנושא 'שאיבת חלב אם בשבת':
נשמת אברהם' סי' שכ"ח אות פ' (פירוט נרחב של הנושאים והדינים השונים בשאיבת חלב).
שמירת שבת כהלכתא פרק ל"ו סע' י"ז – כ"ב.
ארחות שבת פ"ד ל"ב – ל"ז.
אני מעוניין לדעת מהי בעצם עמדת ההלכה בנושא המתות החסד. היכן אוכל למצוא ביסוס לתשובה? (משנה, תלמוד, שולחן ערוך…). בתודה מראש.
מי הם הפוסקים המתירים בפירוש הוצאת זרע לצורך הפרייה עתידית לפני טיפולים כימותרפיים אצל רווק? הרשז"א כידוע לא התיר בפירוש אלא ברמז שאתה פירשת אותו.
What is the Orthodox perspective on genetic screening for couples who are already married. Is it recommended that one or both parties get tested? Which
האם יש קשר בין הוצאת זרע לבטלה לכמות השיער שגודלת במקומות מסוימים בגוף? האם הוצאת זרע לבטלה פוגעת באיבר מסוים בגוף כמו הכבד או משהו