דיון רבנים בשומרון – תרומת כליה
לכבוד הרב הרב ד"ר מרדכי הלפרין שליט"אשלום רב,רבני היישובים בשומרון מתכנסים כל מספר חודשים למפגש משותף. במסגרת המפגש נידונים נושאים הלכתיים שונים יחד עם רבנים
שאלה על דברי הרב ד"ר הלפרין במאמר:
על משמעות המושג רחם בלשון חז"ל:
כשלמדתי את הגמ' בנדה יז, חשבתי לתרץ קצת אחרת ממה שתרץ הרב, ודומני שאולי אפשר להבין גם את שיטת רש"י לאור הנ"ל. אם נניח שהעליה היא השפכה, כמו שמשמע מפרוש הר"ח, והנרתיק הוא הפרוזדור, כפי שמשמע מרוב ראשונים – אפשר לתרץ בבפשיטות שהלול ה"ה המקום הפתוח ביניהם, דהיינו ה vestibule – between the labia minora
כך הרווחנו שכל המושגים המתוארים במשנה נראים לעין בדי קלות, כך שמסתבר שמשלו חכמים משל להסביר הענין. וכן אין אנו צריכים לסמוך על כך שעשו נתוחים בכדי להגדיר את המקומות הנ"ל (לכן לא רציתי לפרש שהשלפוחית היא העלייה, שהרי אינה נראית). ע"י כך גם אפשר להבין את דברי הגמ' בנדה יז-יח לגבי איזדקרה ושחתה, שקשה מאוד לפרש שע"י תנועות אלו דם יכנס לתוך השפכה, אך מסתבר שייכנס ויזוז תוך חלל ה"וסטביול" כפי שפרשתי לעיל.
ואע"פ שקשה מבכורות מו שלבהמה אין פרוזדור, אפשר לפרש כמו שפרשו תוספות שלמילה פרוזדור יש מובנים שונים בקונטקסטים שונים. וא"כ השתמשות המילה פרוזדור אינה בדיוק כמו שהוכיח הרב בקשר למילה חדר ומקור.
רציתי לשאול את חוו"ד הרב בקשר לנדון,
בברכה,
ד' ש'
ב. לא כל כך סביר לקרוא לשטח פתוח יחסית כמו חדר הפות בין השפתיים בשם 'לול'.
ג. מהו ה'חדר' לפי פירושך? האם הוא נראה מבחוץ או שיש צורך בניתוחים כדי להכירו?
לגבי הצורך שלך להימנע מן ההסתמכות על ניתוחים להשגת המידע של חז"ל, ראה במאמרי 'על משמעות המושג "רחם" בלשון חז"ל ו"אוטם ברחם" בלשון הפוסקים' (אסיא סא-סב, עמ' 105-109 בתוספת הערה 13 בגירסת הרשת :
קטע רלונטי מעמ' 8 מדהים בהתאמתו ל"משל שמשלו חכמים" לפי הירושלמי וביאורם של הערוך והר"ח המזהים את העליה עם שלפוחית השתן. וזה תרגום הקטע:
"הרחם ממוקם בחלל הרחב שבין ראשי הירכיים (= האגן הקטן בשפתנו),
בין שלפוחית השתן לבין הרקטום, שוכב מעל הרקטום,
ומתחת לשלפוחית השתן, לפעמים לגמרי [מתחת], לפעמים באופן חלקי מתחת לשלפוחית,
בגלל הווריאביליות (=השונות) בגודל הרחמים.
המתרגם העורך את ספרו של סוראנוס העיר על התיאור האנטומי הזה הערה מעניינת:
Barbour בספרו על הגינקולוגיה של סוראנוס (1914) עמ' 273 הערת שוליים מס' 1, הצביע על כך כי "התיאור הזה נובע ללא ספק מניתוח גופה, הנמצאת במצב שכיבה על הגב".
בארבור נותן כאן, כדרך אגב, תשובה נוספת ומעניינת לשאלה למה נבחרה דווקא תנוחת השכיבה. תשובתו של בארבור היא פשוטה: הידע האנטומי המדוייק הזה נרכש מניתוח גוויות. ניתוח כזה מתבצע מטעמי נוחיות ברורים כשהגופה שוכבת. ולכן תיאור הכיוונים הם בהתאם לתנוחה של הגופה בעת הצפיה באברים הפנימיים שבגופה. עכ"ל הערת מתרגם סוראנוס.
בהמשך התיאור האנטומי, סוראנוס מבדיל בין המקרים בהם כל הרחם נמצא מתחת לשלפוחית, לבין מצבים בהם רק חלק מהרחם נמצא מתחת לתחתית השלפוחית, והוא כותב שם בין היתר, שראש השלפוחית נמצא כמעט תמיד מעל ראש הרחם.
יתכן, ואפילו די סביר, שהתיאור בירושלמי שהובא למעלה, על פיו העליה נמצאת מעל הפרוזדור והחדר, נלקח מספרו של סוראנוס (או מכתבי תלמידיו שאינם בידינו), והדברים מתאימים מאד להסבר האנטומי המובא למעלה.
בברכה,
מרדכי הלפרין
לכבוד הרב הרב ד"ר מרדכי הלפרין שליט"אשלום רב,רבני היישובים בשומרון מתכנסים כל מספר חודשים למפגש משותף. במסגרת המפגש נידונים נושאים הלכתיים שונים יחד עם רבנים
שלום, אני סטונטית במכללה ואני עושה עבודת חקר בנושא "ניתוחים פלסטיים" עפ"י ההלכה, מותר אסור וכל ההבטים ההלכתיים השונים. אשמח אם תוכלו לומר לי היכן
שלום! אני בשבוע 34.2, ההריון הוא הריון שני ותקין. רציתי לדעת האם כדאי לי לצום האם זה מהווה סיכון או לשתות מעט כל כמה דקות