מתן תרופות בשבת במסגרת עבודת אחות
בס"דשלום כבוד הרב,בהמשך לשיחתנו, להלן שאלות בעניין עבודתי בשבת כאחות בבית חולים:בנוגע למתן תרופות: א. חציית אמפולות המסומנות באופן ידני, או בכלי ידני המיועד לכך.ב.
אני מתקשה בהבנת דברי הרמב"ם הבאים, בהלכות רוצח ושמירת הנפש פרק ב:
ז. אחד ההורג את הבריא, או את החולה הנוטה למות. ואפילו הרג את הגוסס, נהרג עליו; ואם היה גוסס בידי אדם, כגון שהכוהו עד שנטה למות והרי הוא גוסס–ההורגו, אין בית דין ממיתין אותו.
ח. ההורג את הטריפה–אף על פי שאוכל ושותה ומהלך בשוק, הרי זה פטור מדיני אדם. וכל אדם בחזקת שלם הוא, וההורגו נהרג–עד שייוודע בוודאי שזה טריפה, ויאמרו הרופאים שמכה זו אין לה תעלה באדם זה, ובה ימות, אם לא ימיתנו דבר אחר.
מבחינה מעשית, הרי הגוסס קרוב יותר למיתתו מהטריפה, ומיתתו ודאית יותר, כיצד זה שדינו חמור יותר. האם לדעת הרמב"ם כמו רש"י בסנהדרין עח, שטריפה באדם מוגדרת לפי הגדרות טריפה בבהמה, וממילא הגוסס המתואר אינו טריפה?
א. גוסס – רוב גוססים למיתה.
טריפה – כל הטריפות לא חיים יותר מי"ב חודש.
ב. שיטת הרמב"ם לגבי טריפה באדם דורשת שני תנאים:
האחד: שיוודע בוודאות שזה טריפה (שלומר: אחד מע' טריפות האמורות בבהמה)
השני: שיאמרו הרופאים של זמננו שאין לו תעלה וכו' (בניגוד לדין טריפה בבהמה, שדי לנו בכך שהגדרת הטריפה התאימה לידע הרפואי של ימי הגמ')
ג. ראה סימן לח בספרי "רפואה מציאות והלכה", בו נדון נושא הטריפה בבאמה ובאדם בפרקים א-ד.
בס"דשלום כבוד הרב,בהמשך לשיחתנו, להלן שאלות בעניין עבודתי בשבת כאחות בבית חולים:בנוגע למתן תרופות: א. חציית אמפולות המסומנות באופן ידני, או בכלי ידני המיועד לכך.ב.
שלום רב. האם מי שנוטל אנטיביוטיקה (בעקבות דלקת גרון – זה לאחר יום וחצי שלי אנטיביוטיקה) צריך לצום בצום גדליה? תודה רבה, יאיר
שלום. בצון תשעה באב אהיה בע"ה שבוע 27. האם עליי לצום? אין לי בעיות מיוחדות אך הרופאה אמרה שעליי לשתות. מה לעשות?
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.