אשה עם גלי מצב רוח אחרי לידה
שלום, הרב הלפרין, פנתה אלי אשה נשואה הפונה אלי כל כמה זמן מאז נישואיה לפני שבע שנים. ילדה לפני שבעה שבועות את ילדה השלישי, וסובלת
האם עליי לסכן את חיי בשביל חבר?
זאת אומרת שאם חבר צריך השתלת כליה בשביל להציל את חייו ויגרם לי נזק כתוצאה מזה שתרמתי לו כליה משלי
א. אסור לאדם להקריב את חייו להצלת אחר, שהרי מי קבע שחיי חברו עדיפות על חייו? (פרט למצבי מלחמה, שכל עיקרה סיכון הלוחמים למען הצלת חבריהם בחזית ובעורף).
ב. לגבי סיכון (ספק) חייו של אחד להצלת אחר, הדבר תלוי במחלוקת בין התלמודים.
לדעת הירושלמי יש חיוב לסכן חייו להצלת הזולת, ולדעת הבבלי אין חיוב כזה.
ג. הלכה כדעת הבבלי, אך האחרונים חולקים אם לדעת הבבלי גם אסור לסכן חיים להצלת הזולת (דעת הציץ אליעזר), או שאין חיוב אך קיימת רשות למי שרוצה (דעת האגרות משה).
ד. לעניין תרומת כליה, אין בה סיכון אמיתי של תורם בריא ולכן השאלה איננה נוגעת לאמור בפסקאות א-ג למעלה.
לעומת זאת קיימת פסיקה מפורשת של הרדב"ז בשאלת החובה להקריב איבר (בלא סיכון חיים) להצלת הזולת ממות.
פסיקתו היא חד משמעית: אין חיוב.
ומי שמקריב איבר להצלת הזולת נחשב כחסיד מיוחד.
ה. לפני כשנתיים התפרסם בארץ ה"ריב" שהתרחש במשפחת הרב אברהם רביץ, שנזקק אז להשתלת כליה, ובני משפחתו רבו על הזכות להיות תורמים, עד שנקבע מי מהם יזכה במצווה, והוא תרם.
שלום, הרב הלפרין, פנתה אלי אשה נשואה הפונה אלי כל כמה זמן מאז נישואיה לפני שבע שנים. ילדה לפני שבעה שבועות את ילדה השלישי, וסובלת
שלום! תודה על התשובה. האם הנרות האלה אפשר לקנות בלי מרשם? כמה זמן צריך להשתמש בהם?
השאלה היא לגבי קיום עונה בזמן הריון. הרי הגמרא אומרת שהדבר קשה לאשה ולוולד בג' חודשים ראשונים (ואף נאמר שזו סכנה). אין איסור בשו"ע אך
שלום וברכה: האם יש רבנים שמתנגדים שאנשים יצטרפו למעגל תורמי האיברים לאחר מותם? בתודה מראש
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.