אמצעי מניעה לאחר לידה קיסרית
שלום רב, רציתי לשאול רב שאלה בנושא אמצעי מניעה. אשתי ילדה לפני שבעה שבועות בלידה קיסרית. רופא הנשים אסר עליה להכנס שוב להיריון ועל כן
אודה לכם אם תמציאו לי את חוות דעתכם ההלכתית לשאלה, שאנו נדרשים חדשים לבקרים להשיב עליה, אילו הם מכשירי שמיעה שמותרים להשתמש בהם לפי ההלכה. ואם ההיתר מסויג. ואם יש מכשירים שעלינו להזהיר מהשימוש בהם.
כל הנ"ל לענין טלטול, הוצאה מרשות לרשות, הגברת הקול, החלפת בטריות, הפסקות צלילים נלוים וכיו"ב.
ותבורכו מן השמים על זיכוי הרבים בפעילותכם ההלכתית מדעית החשובה והחיונית.
בברכה ובהערכה
ר
א. בשעתו התקיים ויכוח גדול בין הפוסקים בשאלת טלטול מכשירי שמיעה במקומות בהם אין עירוב. ראה נשמת אברהם (מהדו"ת) חלק או"ח סימן שא, ס"ק ד1
עיקר הבעיה היתה אז כשהמכשיר היה מורכב משני חלקים: אוזניה באוזן ובטריות בכיס כשחוט חשמלי מחבר ביניהם.
אבל במכשירים החדשים, כשגם הבטריה הזעירה נמצאת במכשיר השמיעה עצמו הצמוד לאוזן, כבר פסקו להקל הגרש"ז אויערבאך, גם הגרי"י נויבירט (הובאו דבריהם בנשמת אברהם שם בד"ה "ובסוף"), גם הרש"ל הגר"ע יוסף (לוית חן על הלכות שבת אות ל, הובא גם כן בנשמת אברהם שם ד"ה וכן כותב הראש"ל), וגם השולחן שלמה (ח"ב עמ' כ"ז-כ"ט, הובא בנשמת אברהם שם).
ב. ככלל – מותר להשתמש במכשירי שמיעה בשבת אם ההפעלה שלהן מתבצעת לפני שבת. לפרטי הדינים ראה:
1. נשמת אברהם כרך א', או"ח, סימן ש"א ס"ק ה.
2. נשמת אברהם כרך ד', או"ח, סימן ש"א ס"ק ב. נשמת אברהם כרך ה', עמ' רל אותיות קמח-קמט.
הגאון הרב שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל פסק שמותר לחזק ולהחליש את העוצמה על ידי כפתור העוצמה, כי החלשה או הגברה איננה נחשבת לכיבוי או הדלקה. כל זה כמובן רק לגבי מי שהמכשיר חשוב באמת לתיפקודו.
פירוט העניין הלכתית:
לגבי הפעלת המכשיר בשבת, יש בזה צד לאסור מצד מתקן מנא, ולכן כל ההיתר הוא דווקא אם ההפעלה מתבצעת לפני שבת. לגבי כבוי מכשירים חשמליים בשבת נחלקו בזה החזו"א והגרשז"א אוירבך האם יש בזה איסור תורה של בונה וסותר. דעת החזו"א לאסור, ודעת הגרש"ז להתיר. לכן לכתחילה ראוי להחמיר כדעת החזו"א, אבל במקום הדחק כגון שהצפצוף מפריע לך לשינה ואין לך אפשרות להניח את המכשיר במקום שלא יפריע מותר לכבות, או שאם תשאירי את המכשיר דולק הסוללה תיגמר בשבת ולא יהיה לך אפשרות להשתמש במכשיר, בודאי ניתן לסמוך על דעת הגרשז"א להקל ולכבות את המכשיר בשינוי.
ג. החלפת הסוללות לחלק החיצוני מותרת בשבת על ידי גוי. ראו מאמרו של הרב גבריאל טולדנו השימוש בשתל כוכליארי בשבת ; אסיא פג-פד, עמ' 91-94 (2008). כמו כן ראו שו"ת #3209.
ד. הפסקת צלילים נלווים מותרת לדעת הגרש"ז אויערבאך.
ה. על שתל כוכליארי יש לדון בנפרד. בינתיים ראה במאמרו של הרב טולדנו שצויין בפסקה ג.
שלום רב, רציתי לשאול רב שאלה בנושא אמצעי מניעה. אשתי ילדה לפני שבעה שבועות בלידה קיסרית. רופא הנשים אסר עליה להכנס שוב להיריון ועל כן
לכב' הרב, במשך עבודתי בחדר מיון בבי"ח הדסה, נתקלתי מספר פעמים במטופלים שהובאו על ידי כוחות הביטחון – החשודים בפעילות חבלנית עוינת, או מחבלים ממש