קביעת רגע המוות ותרומת איברים
According to halakha, irreversible cessation of breathing is the proof of death. Brain death is not enough (I think, but I am not sure) to
כשמדובר בקביעת מוות לבבי-נשימתי, מהו משך הזמן הנדרש להמתין לאחר הפסקת הנשימה ופעולת הלב?
המשנה במסכת שבת [פכ"ג מ"ה] הדגישה את האיסור לקרב מותו של גוסס גם כאשר מדובר ברגע האחרון של חייו: "והמעמץ עם[1] יציאת הנפש – הרי זה שופך דמים"
הרמב"ם בהלכות אבל [פ"ד ה"ה] הוסיף כי גם מייד אחרי יציאת הנשמה, אין לגעת בנפטר, אלא "ישהה מעט שמא נתעלף". עצם האפשרות לטעות והחלפה בין התעלפות למוות, מוזכרת בגמרא במסכת נדרים [פז, א]. אף שהטור והשו"ע [שם] לא ציינו את הצורך בהמתנה אחרי הפסקת הנשימה [והלב], הש"ך [יו"ד שלט ס"ק ו] הביא להלכה את דברי הרמב"ם המצריך שהייה מועטת לפני הטיפול בגופה.
מהו זמן השהיה הנדרש? מנהג ירושלים להבדיל בין כיסוי פני המת בסדין, שנעשה מייד אחרי ש"בדיקת הנוצה" מראה העדר נשימה של "איזה זמן" לבין הטיפול במת והורדתו מהמיטה, שנעשה רק כעבור 20 דקות [גשר החיים, כרך א, פרק ג, תחילת פסקה א ותחילת פסקה ב].
[1] ראה שבת פ"א מ"ח; פ"ב מ"ז; יומא פ"א מ"ד. מבואר שם שהביטוי "עם" פירושו רגע לפני.
According to halakha, irreversible cessation of breathing is the proof of death. Brain death is not enough (I think, but I am not sure) to
שלום, הייתי רוצה לדעת האם הרב עובדיה יוסף מתיר לבצע הפלה מלאכותית במקרה בו גילו שהעובר חולה בטאי זקס? אשמח לקבל מקור לכך אם יש
שלום רב, אשתי בהריון בשבוע 9. במשך 4 ימים היה לה דימום קל מאוד, שנראה יותר כמו כתמים חומים, וההבחנה הרפואית באולטרא סאונד היא: "באזור
אני סובל משיער בעייתי באיזור שמתחת לסנטר ולאורך הצוואר, דבר המפריע לי מאוד בעת הגילוח. האם מותר הלכתית להסיר שיער באיזור זה בלייזר (לצמיתות) או
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.